Зниження ПДВ для аграріїв збільшить можливість для зловживань і ухилень від сплати податків
Верховна Рада знизила ставку податку на додану вартість для певних сфер агросектору із 20% до 14%. Дехто з аграріїв підтримує таку ініціативу Уряду. Однак чимало експертів називають новий закон щонайменше суперечливим, пише SEEDS.
Новий Закон встановлює ставку ПДВ у 14% за операціями поставки і ввезення в Україну наступної сільгосппродукції: великої рогатої худоби, живих свиней, у частині незбираного молока, пшениці, жита, ячменю, вівса, кукурудзи, соєвих бобів, зерен льону та ріпаку, соняшнику та інших олійних культур, а також цукрових буряків.
«Законопроект про внесення змін до Податкового кодексу № 3656 викликав чимало суперечок, як серед депутатів, так і серед аграріїв.
Цей законопроект пролобіювали представники аграрних холдингів, які спеціалізуються на виробництві та переробці зернових і олійних культур.
Завдяки зниженню ПДВ до 14%, вони знизять свої витрати при закупівлі сировини. Натомість при експорті, наприклад, олії держава буде повертати їм ПДВ з розрахунку 20%. Тобто, за рахунок різниці ставок оподаткування вони отримають чималий зиск.
Також, варто звернути увагу на те, що закон розповсюджується на імпортну продукцію. Дедалі більше Україна імпортує м’яса і молока, для подальшої переробки», – розповів SEEDS кандидат економічних наук, незалежний експерт Олександр Хмелевський.
«Зниження ПДВ на імпортну продукцію знизить конкурентоздатність українських виробників, що погіршить становище тваринництва. Існування двох різних ставок ПДВ, ускладнить адміністрування податків та бухгалтерську звітність, а також збільшить можливість для зловживань та ухиляння від сплати ПДВ. Надходження від ПДВ до Держбюджету знизяться.
Разом з тим, закон буде стимулювати переробку продукції в Україні та скорочення сировинної частини експорту.
Загалом, владі слід кардинально змінити податкову систему та замінити ПДВ на податок з обороту.
Для стимулювання розвитку переробних галузей варто використовувати інші стимули, зокрема, зниження відсотків за кредитами, збільшення імпортних тарифів, державне фінансування проектів в аграрній сфері, тощо», – додає Олександр Хмелевський.
Водночас юрист помічник адвоката АО Matviyiv&Partners Тарас Левкович наголошує, що парламент порушив законодавство України ще на етапі ухвалення закону №3656.
«Яку б благу ціль перед собою не ставила Верховна рада, Україна є правовою державою і повинна не лише декларувати, а й дійсно відповідати цій ознаці розвиненої демократії. Так, законом № 3656 порушується одна із засад податкового законодавства – стабільність (пп. 4.1.9. п. 4.1. ст. 4 ПК України), за якою зміни до будь-яких елементів податків не можуть вноситися пізніш як за шість місяців до початку нового бюджетного періоду, яким є календарний рік.
На противагу цьому, розділом 2 закону № 3656 встановлено, що такий набирає чинності з дня, наступного за днем опублікування, та застосовується до податкових періодів, починаючи з першого числа місяця, наступного за місяцем його опублікування.
Таким чином, вже на етапі ухвалення закону № 3656 парламентом порушено законодавство України, що аж ніяк не характеризує позитивно вищий орган управління в державі та не сприяє виробленню довіри населення до цієї владної інституції. Зважаючи на період прийняття закону № 3656, запропоновані ним зміни могли б стати юридично обов’язковими лише з початку 2022 року», – підкреслив Тарас Левкович.
«Все ж, яких фактичних наслідків чекати від закону № 3656? На початках, зниження ставки ПДВ, очевидно, призведе до зменшення розміру обігових коштів підприємства, позаяк механізм адміністрування ПДВ є недосконалим та очікувати на відшкодування податкового кредиту можна місяцями.
Зменшення ставки ПДВ має сприяти викорененню махінацій із зменшення податкового зобов’язання зі сплати ПДВ (т.з. «скрутки»), водночас поки від зазначеного механізму буде певна вигода, повної відмови від використання такого не буде.
Зменшення ставки ПДВ стосується сировинної продукції, у той ж час, розповсюдженою є переробка такої на давальницьких умовах, за наслідками якої виробником сировини у подальшому реалізується вже готова продукція. У той ж час, законом № 3656 зниження ставки ПДВ на готову продукцію не передбачається, внаслідок чого кінцевий споживач не отримає жодної вигоди», – додає юрист.
«Встановлення вже четвертої окремої ставки ПДВ ускладнить роботу і так вже сумнозвісної системи СМКОР, яка очевидно потребуватиме оновлення програмного забезпечення, що може вилитись в нову хвилю «блокування» податкових накладних.
У випадку імпорту продукції, з метою застосування зниженої ставки ПДВ, недоброчесними експортерами можливі маніпуляції із кодами товарів УКТ ЗЕД, аналогічні тим, що застосовуються стосовно ввізного/виїзного мита», – зазначив Тарас Левкович.
«Підсумовуючи, агропромисловий бізнес дійсно потребує певних преференцій зі сторони держави, однак така допомога має бути ефективною, цілеспрямованої і результати такої мають відчути як і гравці ринку, так і кінцевий споживач.
Закон № 3656 є як мінімум спірним, він не сприятиме вирішенню цієї глобальної проблеми, а дійсним фактичним наслідком його прийняття буде втрата державним бюджетом надходжень із сплати ПДВ», – вважає юрист.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!