Заморожена малина дорожчатиме, а попит на неї зростатиме у всьому світі
За інформацією аналітиків EastFruit, світова торгівля замороженою малиною і ожиною має тенденцію до зниження вартості цього товару. Однак питома вага ожини в загальному обсязі невисока – майже вся торгівля виробляється в сегменті малини.
За останні п’ять років імпорт замороженої малини знизився на 4%, тоді як загальний імпорт заморожених ягід зріс на 14%. Відтак питома вага замороженої малини в світовій торгівлі замороженими ягодами знизився з 23% у 2013 році, до 19% в 2018 році.
Однак якщо оцінювати торгівлю малиною і ожиною в натуральному вимірі, то тут тенденції виявляються прямо протилежними. Обсяги світової торгівлі малиною стрімко ростуть.
У 2018 року торгівля між країнами досягала 480 тис. тонн – це тільки зареєстровані транзакції. За останні п’ять років обсяг торгівлі замороженої малиною в натуральному вимірі виріс на 23%, а це значить, що середня ціна впала, за вказаний період, на 27%.
“Основною причиною падіння світових цін на малину, які і привели до зниження виручки експортерів в цьому сегменті, стало різке зростання виробництва і заморозки малини в Україні, а також в Боснії і Герцеговині. При цьому якість продукції було переважно невисоким, що зробило ще більш істотне тиск на світові ціни замороженої малини”, – зазначає Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН.
“Кілька поспіль сезонів низьких закупівельних цін на малину і низька ціна на заморожений продукт, привели до двох наслідків в 2019 році: масового викорчовування плантацій малини в Україні, Польщі, Сербії, Боснії і Герцеговині, і зростання світового попиту на заморожену малину.
Відповідно, вже влітку 2019 року ціни на свіжу малину і на малину для переробки почали відновлюватися практично у всіх країнах, як ми і прогнозували, а ціни на заморожену малину продовжують рости.
І зараз, у міру того, як світові імпортери малини бачать порівняно невеликі обсяги пропозиції готової продукції”, – зазначає експерт.
Аналітики Української плодоовочевої асоціації (УПОА) вважають, що до травня 2020 року ціни на малину шокової заморозки в Європі можуть вирости ще на 10-15% по відношенню до сьогоднішнього рівня. При цьому вони відзначають високий попит на малину не самих вищих категорій якості, найімовірніше тому, що споживачі звикли до порівняно невисокими цінами.
“Завдяки низьким цінам на заморожену малину, її все частіше стали включати до рецептури різних харчових продуктів, таких як десерти, випічка, кондитерські вироби, соуси, соки і т.п. Цілком природно, що зараз виробникам даних продуктів невигідно відмовлятися від даних асортиментних позицій через зростання вартості сировини, тому ми і вважаємо, що подальше зростання цін на заморожену малину до кінця сезону, як і раніше можливе”, – зазначає Катерина Звєрєва, директор з розвитку УПОА.
При цьому аналітики УПОА не вважають, що високі ціни на малину в цьому сезоні знову приведуть до різкого розширення плантацій під цією ягодою. Швидше за все, в наступному сезоні, на думку УПОА, почнеться консолідація підприємств, що займаються заморожуванням ягід, а також посилення конкуренції за сировину.
Адже нових підприємств з сучасними підходами до технологій заморозки ягід не так вже й багато. Тому деякі учасники будуть змушені виходити з бізнесу або ж шукати значні кошти для його розширення і поліпшення з урахуванням реалій цього бізнесу.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!