За два роки приріст виручки від експорту українських яблук перевищив 150%
У 2019 році Україна відновила історичний рекорд експорту плодоовочевої продукції, повністю оговтавшись від російського ембарго на експорт, водночас, не припинивши поставки на ринок Росії повністю.
На думку EastFruit, найбільшим досягненням України став якісний прорив в експорті та розширення географії експорту продукції – тобто істотно підвищилася вартість експортованої продукції і вона стала поставлятися не тільки в країни з високими вимогами до якості та безпеки, а й в країни з високими цінами.
В цілому експорт овочів, фруктів, ягід і горіхів, свіжих, заморожених і сушених приніс Україні в 2019 році $339 млн виручки – на 9,4% більше, ніж в 2018 році і на 20,1% більше, ніж в 2017 році.
Головними товарними групами, які забезпечували приріст експорту плодоовочевої продукції були волоські горіхи, ягоди і яблука.
Приріст виручки від експорту яблук за два роки перевищив 150%, а експорт горіхів і заморожених ягід зріс приблизно однаково – на 37% за два роки. При цьому питома вага цих трьох провідних категорій в загальному експорті плодоовочевої продукції продовжував зростати і досяг 70% в 2019 році.
“Темпи зростання експорту плодоовочевої продукції з України залишаються високими, проте чи зможе країна їх утримати в 2020 році – це велике питання, адже намітився ряд негативних тенденцій, таких як зміцнення курсу національної валюти, дефіцит робочої сили для прибирання продукції, зниження обсягів виробництва малини, зниження інвестицій в нові сади і ягідники тощо.
Водночас є велика надія на те, що Україна буде рости ще деякий час за рахунок вступу в плодоношення садів фруктів, горіхів і ягід, закладених в останні п’ять років”, – прогнозує Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сельскохозяйтвенной організації ООН ( ФАО).
“Хотілося б, звичайно, щоб Україна росла в експорті не тільки екстенсивно, а й за рахунок підвищення вартості продукції, що експортується. Наприклад, малину в Україні вирощують тільки для експорту в замороженому вигляді, хоча свіжу в ЄС можна продати в 5-10 разів дорожче. наприклад, Марокко, яке було набагато далі від основних центрів споживання малини ЄС, експортує туди близько 30 тис. тонн свіжої малини, а Україна – близько нуля”, – говорить Андрій Ярмак.
Експерти Української плодоовочевої асоціації (УПОА) відзначають, що за обсягом експорту плодоовочевої продукції Україна не входить навіть до 50 світових лідерів. Для прикладу, маленька Литва з не найсприятливішим для фруктів і овочів кліматом, експортує більше плодоовочевої продукції, ніж вся Україна.
Сусідня з Україною Польща експортує овочів і фруктів на $2,6 млрд – в 8 разів більше, ніж Україна. Причому сюди входить і реекспорт українських ягід та інших продуктів плодоовочевої групи. Тобто Польща заробляє на нашому експорті овочів і фруктів, а значить і українські компанії можуть навчитися це робити.
Тому, на думку УПОА, значний потенціал для зростання експорту плодоовочевої полягає в поліпшенні підходів до маркетингу та підвищенні якісних параметрів плодоовочевої продукції, що виллється в більш високу ціну.
А для цього українським виробникам доведеться навчитися працювати разом, як це вже зараз роблять ті ж польські садівники. Тому що без розвитку кооперації в плодоовочевої сфері конкурувати на світовому ринку фруктів і ягід стане все складніше, і зробити це зможуть тільки дуже великі компанії-виробники.
Дізнатися докладніше про перспективні країни для експорту, українські виробники зможуть вже 19 лютого на конференції “Збільшення прибутків у міжнародній агроторгівлі”.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!