Які виклики готує українським експортерам меду глобальний ринок

1 2 486

Ринок меду становить особливий інтерес для економіки України, оскільки країна є найбільшим виробником меду в Європі і п’ятим за величиною експортером на глобальному рівні. З 2010 року обсяг експорту меду збільшився в сім разів, що дозволило збільшити експортні надходження і доходи населення, задіяного у виробництві та переробці меду.

Водночас Європейський Союз є найбільшим ринком для українського меду – на його частку припадає близько 75% його експорту.

Які тенденції спостерігаються на ринку меду в останні роки, які виклики стоять перед нашими експортерами і яким чином Китай впливає на ціну  українського меду на зовнішніх ринках – читайте в експертному коментарі Катерини Кривонос, економіста Інвестиційного Центру Продовольчої і Сільськогосподарської організації ООН (ФАО). 


Експортери відзначають перенасичення ринку зважаючи на значне зростання виробництва меду …

Як зазначає Катерина Кривонос, за оцінками ФАО, в 2017 році обсяг виробництва в світовому масштабі досяг 1,86 млн тонн, причому середньорічний приріст з 2010 до 2017 року склав 2,8%, вище зростання в період 2000-2010 (2%). Китай виробляє близько 30% меду в світі, і ця частка значно вища, ніж вона була в 2000 році (20%).

Незважаючи на те, що Китай споживає більшу частину меду, який виробляє (78% від рівня виробництва в 2017 році), ця країна залишається найбільшим експортером меду на світовому ринку з часткою 19%, поставляючи на ринок близько 120-130 тисяч тонн щорічно. Туреччина, Аргентина, Іран, США і Україна виробляють значно менше ніж Китай – від 4 до 6% світового об’єму, однак багато з цих країн, наприклад, включно з Україною, також є великими експортерами.

В цілому, світовий імпорт меду склав 684 тисячі тонн у 2018 році, що на 7% менше ніж за рік до цього, коли імпорт досяг рекордного рівня в 735 тисяч. Вартість імпорту склала 2,2 млрд доларів США в 2018 році, що на 75% вище за рівень десяти років потому. Найбільшими імпортерами є Європейський Союз (30% ринку) і США (29%), причому за останні 10 років імпорт значно збільшився, особливо в США де імпорт подвоївся зважаючи на збільшення попиту і недостатнє власне виробництво.

У 2019 експортери відзначають перенасичення ринку з огляду на значне зростання виробництва меду, як результат, тиск в сторону зниження цін з боку імпортерів. Так, за перші шість місяців 2019 року США імпортували на 9% більше меду ніж в той же період минулого року, при цьому загальна вартість імпорту знизилася на 7%, що вказує на зниження закупівельних цін. Це пов’язано зі збільшенням поставок з Китаю.

Наприклад, в першій половині 2019 року ціни на мед світло-бурштинового кольору (основна категорія імпорту США) з основних країн-постачальників (наприклад, з Аргентини і Індії) знизилися, в той час як ціни на китайський мед залишалися на дуже низькому рівні близько 1,1 долара за кілограм – значно нижче цін інших постачальників.

У перспективі світовий попит на якісний мед буде рости

Катерина Кривонос з посиланням на учасників ринку відзначає, що саме низькі ціни на китайський мед ведуть до витіснення інших виробників, зокрема зниження внутрішніх цін на мед в Україні. Українські пасічники не можуть конкурувати з цінами такого рівня і існує ризик зниження числа пасічників.
У той же час існує ряд проблем з медом, що надходить на ринки.

Європейські органи, що відповідають за безпеку імпорту, часто повертають мед або оголошують попередження експортерам, перш за все через вміст антибіотиків, невідповідність сертифікатів безпеки харчових продуктів або невідповідної упаковки. Крім того, багато імпортерів, як в Європі, так і в інших регіонах, стикаються з фальсифікацією меду. Цю проблему піднімали багато учасників ринку, а також Всесвітня федерація бджільницьких асоціацій.

Експерт ФАО підкреслює, що в більш довгостроковій перспективі динаміка на ринку меду буде обумовлена ​​зростанням населення і збільшенням доходів на світовому рівні, що призведе до підвищення попиту на продовольство в цілому і особливо на натуральні продукти з високою поживною цінністю. Споживачі, особливо в країнах із середнім і високим доходом, все більше зацікавлені в різноманітності харчування і шукають більш корисні альтернативи цукру.

Тому якісний мед, завдяки його природним властивостям і все більшому застосуванню в харчовій промисловості, медицині і косметиці буде користуватися підвищеним попитом.

Однак для зміцнення цін на мед на світовому ринку потрібне підвищення рівня інформованості покупців про різні аспекти і властивості продукту, забезпечення якості та безпеки меду, що поставляється, в тому числі, встановлення відповідних єдиних стандартів якості та посилення тестування, а також прозорість в питаннях походження меду, що вимагає введення систем простежуваності.

Відзначимо, що у вересні українські виробники меду на виставці Apimondia 2019 у Канаді вперше представили єдиний національний стенд українського меду, який був організований за підтримки FAO і Європейського Банку Реконструкції та Розвитку (ЄБРР). На цьому заході були представлені бренд “Ukrainian honey. Keep true” і обговорені основні ключові світові тенденції на ринку меду, поточна ситуація на внутрішньому українському ринку і позиції України на зовнішньому ринку.

 

SEEDS.org.ua  за інформацією  UkraineFood.org

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!
1 Comment
  1. Віктор пише

    Нехай не бадяжать і все буе добре. По всьому ринку на Ревуцького м.Київ, тільки біля одного продавця меду була куча бджіл, а біля інших їх не було Значить, то не мед, природу не обдуриш.

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!