Як створити вигідну компанію з вирощування лохини: Переваги і складності ягідного бізнесу
Лохина щорічно стає все більш популярною, як серед фермерів, так і серед покупців. У цього бізнесу є свої нюанси, які дуже важливі і від яких залежить успіх. Про те, на що слід звернути увагу початківцям і про перспективи ринку лохини розповіла Наталія Пукшин, СЕО компанії ТОВ «Блу Беррі». Подробиці читайте на SEEDS.
– Чому і коли Ви прийняли рішення зайнятися ягідним бізнесом, і чому вибір ліг саме на лохину?
– Ягідним бізнесом ми почали займатися в 2013 році. Подивилися досвід компаній в Америці і Польщі, і після цього команда прийняла рішення реалізувати перспективний проект в Україні в ягідному секторі, працюючи саме з лохини. Це корисна, смачна, цінна ягода. Вибрали Закарпаття, де кліматичні умови є найбільш сприятливими для вирощування лохини. У цьому регіоні за календарний рік спостерігається в середньому 165 сонячних теплих днів.
– Наскільки складно зараз планувати бізнес з вирощування лохини при відсутності достовірної офіційної інформації по ринку цієї культури?
– Коли ми починали свій бізнес, то розуміли, що ми, як і більшість інших ягідників, працюємо в невизначених умовах. Адже ми не можемо напевно знати, що буде завтра, мінливість яких чинників (в першу чергу – погодні умови) може вплинути на урожай, і тому об’єктивно можемо оперувати лише величиною прикладених нами зусиль. Але у нас, звичайно ж, є стратегічні програми, плани на найближчий рік, на 3 роки. Ми маємо певне бачення, куди рухатися компанії і намагаємося бути відповідальними в тій сфері, в якій ми працюємо.
– Озираючись назад, і розуміючи основні свої помилки, назвіть одну річ, яку Ви б змінили, при наявності такої можливості?
– Хотілося б, зупиниться не на помилці, а на глобальному питанні, яке хвилює всіх. Це питання мораторію на продаж землі сільгосппризначення. Самостійно змінити ситуацію ніхто з суб’єктів господарювання не в силі. І тим не менше, хотілося б, щоб наша держава розглянула і врахувала перспективи позитивного впливу скасування мораторію на ефективність використання такої землі, поліпшення інвестиційного клімату в державі.
– Ваша компанія в ягідному бізнесі вже не перший рік. Щоб б Ви порадили тим, хто тільки збирається зайнятися ягідним бізнесом?
– Я б порадила обов’язково зробити бізнес-план. З’їздити на успішні підприємства, які здійснюють подібний / такий же вид діяльності, набратися терпіння і розуміти, що результати реалізації проекту будуть видимі в довгостроковій перспективі. Не варто відразу чекати швидких успіхів. Потрібно отримувати задоволення від тієї роботи, яку Ви робите щодня.
– Що є найскладнішим в ягідному бізнесі?
– Для мене видається складністю сезонність ягідного бізнесу. Тому ми думаємо про диверсифікацію, що ми ще можемо робити поза «гарячого» сезону.
– Які у Вас прогнози з приводу розвитку ринку лохини?
– Ринок лохини в Україні показав зростання за останні роки. У найближчі роки ми побачимо збільшення пропозиції цієї ягоди на внутрішньому ринку. Маю велику надію, що кожен з колег буде сумлінно виконувати свою роботу, ставити перед собою амбітні, але реальні цілі. Завжди потрібно пам’ятати, що ми вирощуємо ягоду для кінцевого споживача, виробникові важливо дбати про якість та безпеку продукції, дотримуватися всі технологічні процеси.
– Чи змінився підхід фермерів до вирощування лохини за останні роки?
– Звичайно. Зараз я з задоволенням спостерігаю молоде покоління, яке прийшло в ягідний бізнес. У багатьох хлопців є кілька вищих освіт, знання іноземних мов, вміння слухати і ділиться своїм досвідом. Я дуже ціную таке професійне співтовариство. Таке покоління аграріїв привносить сучасний досвід і технології в ягідну сферу.
– Які основні ринки збуту вашої продукції?
– Ми свідомо 3 роки працювали на український ринок, незважаючи на те що з 2017 року маємо сертифікацію Global G.А.Р. Це дозволило нам повністю зрозуміти і уточнити всі виробничі процеси і в цьому році ми плануємо вихід на експорт. Основним напрямком є європейський ринок, але також ми розглядаємо стратегічно східні країни.
– З чим пов’язано рішення виходу на зовнішні ринки?
– З зовнішніх ринків до нас були запити з купівлі ягоди з першого року посадки саджанців. Лохина, ця корисна, смачна і цінна ягода, в Україні поки що не так широко відома, як за кордоном, що обмежує її споживання на внутрішньому ринку.
– У кінці березня Ваша компанія буде брати участь у торговельній місії Fruit Trade: Ukraine -Middle East в Дубаї. Чому Вам цікавий ринок Близького Сходу і які Ваші очікування від торгового форуму і зустрічей з байерами в Дубаї?
– Мета поїздки – створити відносини з тими, кому цікава наша ягода. Ми хочемо показати якість ягоди, яка вирощується на Україні, заявити, що ми готові відповідати міжнародним стандартам і виконувати всі договірні умови з партнерами.
SEEDS за матеріалами EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!