Як прогресивним аграріям мотивувати свої команди і будувати плани
Малий та середній агробізнес, зокрема фермерські господарства, не часто асоціюються з бізнес-коучингом, стратегічними сесіями, модерованими дискусіями для мозкового штурму та іншими новомодними «корпоративними» штучками. А даремно, пише SEEDS.
Насправді сучасні інструменти планування та розвитку бізнесу активно використовуються прогресивними аграріями, яких в Україні більшість. Консалтингові послуги з адаптації та розвитку бізнесу так само важливі й корисні для агровиробників, як і для будь якого іншого бізнесу.
Читайте також: Фермери Дніпропетровщини формують осередок сироваріння та виробництва молочної продукції
Стратегічна сесія, залежно від мети, допоможе усвідомити сильні та слабкі сторони бізнесу, тверезо оцінити зовнішні обставини, які впливають на бізнес, адаптувати бізнес-модель до нових умов, видозмінити продукт відповідно до змін попиту, оцінити перспективи нових ринків і визначити цілі на рік.
Окрім очевидної практичної користі, така вправа надихає і мотивує команду, об’єднує навколо спільно визначеної перспективи і надає сенсів щоденній рутинній роботі.
Можливо, незважаючи на те, що за вікном 2024 рік, ви все ще ставитеся до інструментів бізнес-планування підозріло-скептично. В цьому випадку на початку нового року, який, вочевидь, буде не простим ані для України, ані для агросектору, ми пропонуємо вам дві дієві бізнес-вправи, які допоможуть адекватно оцінити результати минулого року та спланувати рік новий.
Взяти паузу та «зупинитися і подумати»
У корпораціях та організаціях популярна практика «Взяти паузу і звіритися з реальністю» (Pause-and-Reflect), що передбачає періодичні паузи в роботі для того, щоб вивчити і оцінити результати і поточний стан справ. Виконання такої вправи спільно з вашою командою принаймні раз на місяць допомагає «звіряти» свої уявлення про те, що відбувається, з об’єктивною реальністю і краще адаптувати свої рішення до постійних змін на ринку.
У контексті агробізнесу «Взяти паузу і звіритися з реальністю» можна навколо аналізу результатів роботи за певний період, вивчення ринкових тенденцій, брейн-шторму щодо стратегічних рішень. Залежно від потреби підприємства, ідеї тематик можуть включати:
- оптимізація процесів та покращення продуктивності;
- аналіз відповідності виробництва і товару ринковим тенденціям;
- порівняння стандартів виробництва з реальними очікуваннями споживачів;
- визначення довгострокових цілей і розробка плану дій для їхнього досягнення;
- соціальній відповідальності бізнесу, внеску бізнесу у розбудову добробуту громади тощо.
Як це можна зробити
Бажано, щоб такі паузи й обговорення були плановими та регулярними. Плануючи сесії, орієнтуйтеся на власні потреби і можливості: обговорення можуть бути щомісячними (найкращий варіант), щоквартальними чи присвяченими завершенню важливих проектів.
Залучайте ключових співробітників до аналізу й обговорення. Важливо розглянути ситуацію з різних точок зору – не завжди власник чи керівник бізнесу володіє всією потрібною інформацією, тож «Взяти паузу і звіритися з реальністю» не має перетворитися на монолог керівника чи власника.
Ідея вправи прямо протилежна – почути цінні відгуки та інсайти від інших, про які ви, можливо, і не здогадувалися. Дуже важливо, щоб кожен учасник сесії відчував, що може поділитися усім, що наболіло – і це не матиме негативних наслідків, усі учасники сесії налаштовані на чесну розмову. Цей вид обговорення – не звіт про досягнуті успіхи, а пошук прогалин і рішень.
Таке налаштування може потребувати певних зусиль, починаючи від забезпечення фізично комфортного простору, і завершуючи створенням довірчої атмосфери. Якщо ви не впевнені що зможете забезпечити такий емоційний комфорт – подумайте над залученням стороннього модератора, який допоможе утримати спокійний і доброзичливий тон розмови, де цінується кожна висловлена пропозиція.
Техніка «5 чому»
Можна зачепити десятки тем під час обговорення, але якщо ви не знаєте, що є першопричиною неприємної ситуації – то на що спрямовувати зусилля для покращення? Один зі способів з’ясувати пріоритети – техніка «5 чому», коли до описаної проблеми ставляться послідовно запитання «чому» щонайменше 5 раз.
Переконайтеся, що відповідь на кожне «чому» спирається на факти, а не на спірну думку групи. Цілком можливо, що вам знадобиться поставити більше п’яти запитань, а можливо – менше, ідея полягає в тому, що вправа завершується, коли ви вичерпали відповіді, що мають практичне значення для подальших змін.
Подбайте, щоб аналіз і обговорення стали поштовхом до змін і мотивацією для команди. Для цього досвід і висновки, отримані під час аналізу, повинні стати частиною загального досвіду команди. Поширюйте отримані знання та стратегії, не втомлюйтеся озвучувати поставлені цілі працівникам – чітка постановка пріоритетів допомагає команді зосередитись і правильно спрямувати свої зусилля і є однією із засад формування довіри в компанії.
Тож робимо невеликі «зупинки», запитуємо себе «чому» і робимо агробізнес конкурентним, надихаючим і цікавим!
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!