Як отримати аграрну розписку: інструкція для фермера
Аграрні розписки в Україні з кожним роком стають все більш затребуваними. Фактично для фермерів це чудова можливіть отримати матеріальний ресурс (гроші, засоби виробництва, тощо) під заставу на майбутній врожай. При чому кредитором під аграрну розписку може виступити будь-хто. Лише за 2018 рік було видано 669 аграрних розписок на загальну суму в 5,2 млрд грн. Та навіть, незвачаючи на широку доступність, для багатьох аграріїв АР залишається чимось новим і невідомим. Представляємо покрокову інструкцію оформлення аграрної розписки.
Для прикладу візьмемо господарство ПрАТ “АТП-15339” кредитором аграрної розписки для якого виступило ТОВ Сингента.
У даному випадку підписанню аграрної товарної розписки передувало укладання форвардного контракту на поставку зерна. Документи підприємство почало готувати з початку року – у лютому-березні. У свою чергу, (кредитор за аграрною розпискою, тобто ТОВ Сингента), надає перелік документів, що має подати постачальник, зокрема:
- Анкета (бланк від покупця), де поставальник має зазначити юридичні дані оранізації, культуру та її посівні площі, яка пропонується до продажу, місце та умови поставки, бажані умови оплати, контактні дані працівників організації (директора, бухгалтера, агронома).
- Копії Установчих документів (статут, витяг з реєстру платників ПДВ, наказ про призначення директора, протокол зборів про призначення керівника, реквізити підприємства).
- Копії фінансової звітністі за два попередні роки (форма 1 – “Баланс” та Форма 2 – “Звіт про фінансові результати”). Кредитор може додатково попросити розяснення по деяким показникам фінансової звітності.
- Статистична звітність: 4- сг за поточний рік – “Звіт про посівні плащі сільськогосподарських культур; 29-сг за останні два роки “Звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур”. Після виконанння контракту також надаємо цей звіт за поточний рік.; 50-сг – за минулий рік звіт про основні економічні показники роботи сільськогосподарських підприємств.
- Якщо форвардний контракт укладається декілька років поспіль, то перелік документів може бути скорочений.
Карта-схема полів надається з метою перевірки заявлених ділянок та моніторингу посівів
План посівів має містити планову врожайність та посівні площі по всіх культурах підприємства, у довільній табличній формі, які мають співставлятися зі стат. звітністю 4-сг, яка подається після 01 червня.
Всі документи, що надаються, мають бути завірені печаткою та підписом керівника.
Документи скануються та надсилаються покупцю у електроному вигляді, а згодом після розгляду документів та прийняття рішення, – надаються у паперомому вигляді.
Для прийняття рішення щодо аграрної розписки також необхідна додаткова інформація – таблиця з даними про земельні ділянки, з яких майбутній врожай передається у заставу.
Оскільки с/г підприємства дуже часто практикують обмін земельними ділянками для укрупнення полів і для зручності обробітку, то найбільш трудомістким процесом є вибір полів, на яких посіяна культура:
Ділянка повинна мати кадастровий номер і оренда має бути зареєстрована на підприємство у Державному Реєстрі Речових Прав на Нерухоме Майно (ДРРПНМ);
Ділянка повинна входити в межі поля, по якому оформлятиметься застава майбутнього урожаю;
За словами керівника господарства Андрія Удовиченка, підготовка документів зайняла кілька днів:
“У залежності від кількості полів цей процес може займати від одного до трьох робочих днів. Ще один день пішов на заповнення анкет, підготовку фінансової та сільськогосподарської звітності, планів посівів, карт-схем полів та інших документів згідно списку”.
Після цього покупець (кредитор) перевіряє вжє надану інформацію, вносяться правки.
Наступним кроком є безпосередня (на полях) перевірка кредитором ваших посівів. При чому вона неодноразова – ревізор особисто оглядає поля після сходів та в процесі росту, дозрівання.
Коли всі документи перевірені та узгоджені, кредитор готує аграрну розписку, яка погоджується з постачальником та надсилає її нотаріусу.
Нотаріальне посвідчення аграрної розписки та реєстрацію в Реєстрі Агррарних розписок може здійснити будь-який нотаріус, який набув статусу реєстратора Реєстру аграрних розписок. Перелік таких нотаріусів міститься на веб-сайті ДП “Аграрні реєстри”.
Нотаріус самостійно перевіряє зазначені паї, адже всі вони з реквізитами перелічуються в аграрній розписці. В залежності від обсягу інформації перевірка у нотаріуса займає два – пять днів (попередньо терміни узгоджуються).
Оплату нотаріальних дій зазвичай оплачує Кредитор.
Після оформлення аграрної розписки постачальник (боржник) має право на нотаріально завірену копію, а після виконанння всіх умов контракту кредитор повертає оригінал товарної аграрної розписки господарству-боржнику з поміткою “виконано”.
У цьому році через високі врожаї та складнощі щодо відвантаження зерна на залізницю, елеватори деякий час не приймали зерно, тому терміни поставки були продовжені, а також змінювалось місце поставки шляхом укладання додаткових угод, до форвардних контрактів. Наприклад, у контракті був встановлений термін поставки кукурудзи до 30 листопада, але в звязку з тим що елеватор через завантаженість не зміг приймати зерно, фактична поставка була частково здіснена на інший елеватор до 20 грудня.
Раніше керівник проекту “Аграрні розписки в Україні” Хелен Фейрлемб заявила, що міжнародні інвестори надаватимуть українським фермерам фінансування під аграрні розписки.
SEEDS.org.ua за матеріалами Landlord
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!