2023 року за ініціативи Мінагрополітики на виконання завдання КМУ було створено Українсько-Африканську торговельну місію для зміцнення експортних позицій України на Африканському континенті, пише SEEDS.
Місія працює вже близько 8 місяців. Роботу Місії очолює Артем Гудков, український бізнесмен, який з 2014 року займається розробкою та реалізацією проєктів в країнах Субсахарської Африки, є одним із співзасновників першої української дистрибуційної компанії в Танзанії (GUDIT), автором численних публікацій про специфіку ведення бізнесу в регіоні. Ми поспілкувалися з Артемом, щоб надати нашим читачам більше інформації про перспективи українських аграріїв, особливо зерновиків, в Африці.
Що таке «Українсько-Африканська торговельна місія»? Ким створена, ким очолюється? Яка бізнес-модель місії та з чого вбачають наповнення бюджету, хто основні партнери для сталого розвитку в довготерміновій перспективі?
Артем Гудков, Директор Українсько-Африканської торговельної місії (АГ):
Українсько-Африканська торговельна місія (УАТМ) наразі прагне стати «єдиним вікном» для українських бізнесів в Африці. Місія та завдання УАТМ полягають у підтримці українських експортерів у встановленні сталих та ефективних партнерств на африканських ринках. Ми створюємо безпечне середовище для розвитку бізнесу між компаніями з України та країн Африки.
Ринок африканських країн, особливо з огляду попиту на продукти харчування, є величезним. На сьогодні населення регіону складає 1,5 млрд людей, і, згідно з наявною динамікою, подвоїться до 2050 року. При цьому частка експорту до Субсахарської Африки складає менше 1% від усього експорту з України.
Розуміючи значний потенціал африканського ринку, Міністерство аграрної політики та продовольства України у жовтні 2023 року створило товариство з обмеженою відповідальністю «Українсько-Африканська торговельна місія» для сприяння розвитку торгівлі між Україною та країнами Африки.
Розкажіть трохи про бізнес модель УАТМ – хто фінансує діяльність місії, чи маєте ви представництва безпосередньо в африканських країнах?
АГ: Сьогодні УАТМ фінансується з різних джерел, ключовим з яких є внески від компаній, які прагнуть підкорити африканський ринок. Крім того, УАТМ надає висококласні консалтингові послуги, які включають:
- Дослідження ринку та аналітика. Експерти УАТМ мають багаторічний досвід проведення ґрунтовних досліджень африканських ринків. Ми ретельно вивчаємо вподобання місцевих споживачів, аналізуємо діяльність конкурентів та відслідковуємо ринкові тенденції, що дозволяє нашим клієнтам ухвалювати обґрунтовані рішення та впевнено виходити на нові ринки.
- Стратегічне планування. Ми консультуємо українські бізнеси щодо розробки чіткої та ефективної стратегії виходу на африканські ринки. Від створення продукту до логістичних ланцюгів, наші експерти супроводжують кожен крок, забезпечуючи успіх на всіх етапах.
- Правова підтримка. УАТМ надає всебічну правову підтримку українським експортерам, охоплюючи всі аспекти місцевого законодавства, включаючи корпоративне право, трудове право та інтелектуальну власність. Це допомагає уникнути правових перешкод та забезпечити відповідність усім необхідним вимогам.
- Віддалений експортний відділ. УАТМ створює та керує віддаленими експортними відділами для українських експортерів, полегшуючи їм роботу на новому ринку. Це дозволяє компаніям зосередитися на розвитку свого бізнесу, довіряючи нам всі операційні питання, пов’язані з виходом на новий ринок.
- Аутстаффінг. Окрім іншого, ми пропонуємо українським експортерам послугу аутстаффінгу, залучаючи потрібних фахівців для проєкту чи постійної роботи без необхідності включення їх до штату компанії. Це дає можливість оперативно залучати необхідні навички та ресурси.
- Складські й логістичні послуги. УАТМ надає повний спектр складських та логістичних послуг, зокрема зберігання, пакування та відправлення продукції українських експортерів. Наші клієнти можуть бути впевнені, що їхні товари вчасно та безпечно дійдуть до кінцевого споживача в Африці.
Ми зібрали команду висококваліфікованих спеціалістів, які мають глибокі знання про африканські ринки, і на українському ринку нам важко скласти конкуренцію через цю нішеву експертизу та безпосередню присутність в африканських країнах. Наші фізичні представництва розташовані в трьох ключових країнах: Федеративній Республіці Нігерія (м. Лагос), Республіці Кенія (м. Найробі) та Об’єднаній Республіці Танзанія (м. Дар-ес-Салаам).
Окрім надання послуг, одним з основних джерел фінансування УАТМ є донорська підтримка міжнародних фондів. Посилення співпраці між Україною та Африкою, особливо у сфері експорту продуктів харчування, є важливим питанням глобальної продовольчої безпеки. Зокрема, за підтримки Програми USAID АГРО реалізуємо проєкт, що передбачає консалтинговий супровід щонайменше 60 агро ММСП згідно з їхніми запитами (від складання переліку важливих продуктів, які може виробляти підприємство до виявлення потенційних партнерів, постачальників в регіоні та перешкод щодо відвантаження продукції, супроводу договірних відносин).
Які болі українських експортерів до Африки покликана закрити Місія?
АГ: Африканський ринок величезний, але поки що мало зрозумілий для європейських країн, зокрема України. Наприклад, серед десяти найбільших експортерів пшеничного борошна до Африки лише Нідерланди представляють Європу. У списку найбільших експортерів пшениці лише чотири європейські країни: Франція, Румунія, Україна та Болгарія. Макарони до Африки експортує лише Італія.
Чому так? Європі, як і Україні, не вистачає знань про африканський ринок, який щорічно імпортує товарів та послуг на суму близько 700 мільярдів доларів США.
Окрім незрозумілості ринку, українські експортери стикаються з іншими проблемами. Багато з них не можуть знайти спеціалістів з належним рівнем експертизи для представництва їхніх інтересів в країні експорту. Організація присутності компанії на виставках і демонстраційних майданчиках для встановлення контактів з імпортерами також є викликом. Просування продукції на африканському ринку, де методи значно відрізняються від європейських, також є складним завданням.
Саме на вирішенні цих ключових питань зосереджується УАТМ. Ми допомагаємо українським експортерам краще розуміти африканський ринок, забезпечуємо експертну підтримку на місцях, організовуємо участь у виставках та сприяємо ефективному просуванню продукції. УАТМ допомагає долати бар’єри та відкривати нові можливості для українського бізнесу в Африці.
Чи має УАТМ пріоритет щодо експортного напрямку?
АГ: Так, одним з основних напрямків є експорт зернових, бобових та олійних культур до країн Африки. Проте експортери стикаються з низкою проблем, що можуть ускладнити їхні операції та вплинути на ефективність бізнесу. Ось деякі з головних викликів:
Логістичні проблеми: Інфраструктура в багатьох африканських країнах недостатньо розвинена, що ускладнює транспортування товарів. Перевантажені порти та обмежена пропускна здатність призводять до затримок. Відсутність прямих транспортних шляхів між державами часто вимагає кілька перевантажень, що збільшує час і витрати на доставку.
Регуляторні та адміністративні бар’єри: У деяких африканських країнах існують складні та непередбачувані митні процедури. Вимоги до сертифікації можуть суттєво відрізнятися між країнами, що ускладнює процес експорту так само, як і непрозорі процедури та корупційні практики.
Економічні фактори: Коливання валютних курсів та світових цін на зернові, бобові та олійні культури впливають на прибутковість експорту та експортну виручку.
Фітосанітарні та безпекові питання: Розповсюдження шкідників та хвороб вимагає додаткових заходів контролю та сертифікації. Дотримання високих стандартів якості та безпеки продукції може бути складним завданням.
Культурні та комунікаційні бар’єри: Різноманітність мов та діалектів, а також відмінності в бізнес-культурі можуть ускладнювати комунікацію та переговори.
Фінансові труднощі: Африканські партнери можуть мати обмежений доступ до фінансування, що створює ризики неплатежів та питання платоспроможності покупців.
Цілком передбачувано, що подумавши про весь спектр ризиків і викликів, не маючи належної підтримки український експортер навряд чи вирушить у таку експортну пригоду. Адекватна відповідь на ці виклики вимагає комплексного підходу, що передбачає співпрацю з місцевими партнерами, адаптацію до регіональних умов та використання сучасних логістичних та інформаційних технологій. Саме ці задачі і вирішує місія, нівелюючи їхній вплив на українських експортерів.
Чому Місія створюється саме зараз, які ваші найближчі плани?
АГ: Українсько-Африканська торговельна місія (УАТМ) є невід’ємною частиною стратегії України з розвитку відносин з африканськими країнами. Ми створюємо безпечне середовище для розвитку бізнесу між нашими країнами та виступаємо як маркетингова, торгова, партнерська, інформаційна та дослідницька платформа, яка допомагає українським компаніям краще розуміти й ефективніше працювати з країнами Африканського континенту.
Сьогодні ми впевнено надаємо послуги з ринкових досліджень та входу на ринок. У 2025 році плануємо запустити в Африці шоурум та логістичні об’єкти, що прискорять та покращать процес доставки для наших експортерів. До 2027 року маємо амбіції відкрити офлайн та онлайн торговий центр в Африці, який стане двигуном продажів товарів з України африканським споживачам.
Наші подальші плани включають створення торговельно-виробничих потужностей в Африці, зокрема власних підприємств з пакування, а також морських і повітряних суден для переміщення вантажів.
УАТМ стане воротами в Африку для українського бізнесу, посилюючи національний агропромисловий комплекс, збільшуючи експортні надходження та зміцнюючи економічні і політичні зв’язки України з Африканським регіоном.
Як бізнесу розпочати співпрацю з вами?
АГ: Перш за все, бізнесу, який цікавиться африканськими ринками варто вийти з нами на зв’язок в Україні чи з нашими представництвами в африканських країнах за допомогою форми зворотного зв’язку на сайті. Звичні контакти для комунікації – телефони й електронна пошта – також доступні на сайті.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!