Українських фермерів заохочують до вирощування малини
На тлі інформації про плановане відкриття ринку землі в Україні, все більше інвесторів розглядають агробізнес як перспективну галузь для вкладень. Про це розповів власник української плодоовочевої компанії S.B. Frozen Foods, інвестиційний банкір Андрій Жуков в ефірі АгроFM.
“Залучити зовнішнього інвестора в агробізнес досить складно. Повинна бути земля, системні процеси, налагоджена переробка продукції і тоді інвестор може вами зацікавитися і вкласти свої гроші”, – зазначає власник S.B. Frozen Foods.
Як приклад Андрій Жуков підкреслює, що на сьогодні S.B. Frozen Foods має групу інвесторів, зацікавлених в переробці ягоди.
“Ми маємо в своєму розпорядженні власні поля малини, також ми бачимо перспективи розвитку та за рахунок інших продуктів. Сьогодні ми хочемо об’єднуватися з іншими фермерами для збільшення товарних партій і різноманітності нашої продукції. Таке об’єднання має будуватися навколо нашого заводу з заморожування плодоовочевої продукції, розташованого в Івано-Франківській області”, – відзначає Андрій Жуков.
Виробник також порівнює ягідний ринок з біржею. На його думку, якщо говорити про виробництво зернових або олійних культур, то в даному випадку все передбачувано: фермер, що вирощує їх, матиме прибуток в розмірі $200-300 c одного гектара зібраного врожаю.
“У випадку з малиною протягом 2017-2018 рр ми спостерігали ситуацію, пов’язану з дуже високою врожайністю і низькою ціною. З цієї причини в сусідній Польщі близько 30% садів з даною культурою були просто ліквідовані. До речі, наші фермери також відчули, м’яко кажучи, розчарування через низькі цін.
У поточному році все змінилося через неврожай малини в Європі. Ціни на дану ягоду різко зросли, але європейський споживач виявився вже не готовий платити великі гроші. Наприклад, нормальна ціна продажу для ягідників знаходиться на рівні 2 євро/кг, а переробник в ЄС протягом останніх двох років звик платити ціну 1,7 євро/кг.
Коли в липні поточного року в Україні почався сезон малини, і ягода в великих обсягах почала надходити на переробні підприємства, ми змушені були її скуповувати, але не продавали вже перероблену ягоду через низьку ціну, яка виросла тільки в кінці жовтня. І на даний момент ми активно продаємо перероблену ягоду”, – пояснює ситуацію на ягідному ринку України власник S.B. Frozen Foods.
Він також зазначив, що на сьогоднішній день його компанія зосереджена на виробництві замороженої малини високої якості, в тому числі, використовуючи упаковку продукції. “Це так званий клас А – найбільш затребуваний на європейському ринку”, – підкреслює Андрій Жуков.
Учасник українського ягідного ринку також зазначив, що виступає за кооперацію фермерів. “Чому я дотримуюся такої позиції? Наприклад, у мене на сьогодні є великий контракт щодо поставок червоної сочевиці з азіатським партнером, який готовий реалізувати 500 тонн даної продукції.
Це непрофільна культура для нашої компанії. Проте, кооперація – це синергія наших зусиль з розвитку бізнесу кожного з нас. І тому той, хто займається сочевицею, може безпосередньо звернутися до мене і ми з задоволенням будемо співпрацювати для спільного отримання прибутку”, – говорить Андрій Жуков.
Власник S.B. Frozen Foods також розповідає, що сьогодні весь обсяг замороженої малини, вироблений компанією, експортується. Це пояснюється низьким споживанням малини на внутрішньому ринку України. Наприклад, один з великих українських ритейлерів реалізує всього близько 18 тонн ягоди в рік.
“Ми ж сьогодні переробляємо близько 300 тонн ягоди в місяць. Проте, я думаю, що культура споживання ягоди в Україні буде сформована протягом найближчих років. При цьому виробникам необхідно робити ставку на виробництво продукції з високою доданою вартістю.
Сьогодні, наприклад, проводячи переговори з виробниками йогуртів ми бачимо, що вони розуміють корисність використання натуральної сировини у виробництві. Європейський тренд – це орієнтація на натуральні продукти”, – прогнозує Андрій Жуков.
Він також повідомив, що в минулому місяці компанія зайнялася новим напрямком діяльності – переробкою білого гриба, який згодом експортується в замороженому вигляді в країни ЄС.
“Для того щоб чистити цей гриб ми залучаємо до цієї роботи мешканців 2-3 сіл в Івано-Франківській області, де знаходиться наше виробництво. Не зважаючи на те, що в світі формується загальний тренд, пов’язаний з автоматизацією виробництва, без ручної праці нам поки що не обійтись.
З точки зору бізнесу – це додаткові витрати на оплату праці, але в пріоритеті нашої компанії виробництво якісного продукту за сучасними технологіями.
В цілому, я вважаю, що сьогодні нам необхідно робити певний мікс з використання робочої сили і систем автоматизації. Без цього ми не зможемо добитися того якості, яке хоче бачити європейський споживач”, – відзначає Андрій Жуков.
Водночас, кажучи про розвиток грибного сегменту, Андрій Жуков вказує на те, що останні два роки на Закарпатті та Прикарпатті відсутні білі гриби у великому обсязі через сформовані погодних умов. Саме тому компанія зайнялася переробкою херсонського гриба – досить якісного продукту. Проте, за словами Андрія Жукова, херсонський гриб містить велику кількість піску і через це ускладнюється його переробка.
“Основний споживач нашого гриба на сьогодні – це Італія. Відвідавши виставку Anuga в Кельні в поточному році, я зрозумів, що український гриб користується попитом на європейському ринку. Ним дуже цікавилися, зокрема, німецькі переробники, яким ми, на жаль, не можемо надати потрібні їм обсяги в поточному році через неврожай”, – розповідає власник SB Frozen Foods.
Андрій Жуков також зазначає, що сьогодні, спільно з групою інвесторів, він проводить зустрічі з фермерами, які вирощують зернові або олійні культури і мають прибуток в розмірі $ 200-300/га.
“Ми роз’яснюємо невеликим фермерам, якщо вони займуться вирощуванням малини і підберуть хороші ремонтантні сорти, через 2 роки їх прибуток з 3 га ягоди становитиме близько $30 тис, замість $600-800, які вони мають сьогодні. При цьому ми готові переробляти їх продукцію , купуючи її за хорошою ціною”, – говорить власник SB Frozen Foods.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!
Чи можна заохотити фермера, щось вирощувати відбором землі?