Терміни окупності інвестицій у проєкти зрошення 1-3 сезони – Ілля Жемелінський, VARIANT IRRIGATION

0 700

В даний час питання зрошення актуальне для всього світового АПК – посушливі землі займають вже понад 41% поверхні Землі, а щороку посуха знищує близько 12 млн. га сільськогосподарських земель. Характерна проблема і для України: за даними Інституту водних проблем та меліорації НААНУ, постійного зрошення при вирощуванні польових культур сьогодні потребують 18,7 млн ​​га (60%) орних земель України, а 4,8 млн га (15%) — періодичного.

На думку фахівців Рахункової палати України, забезпечення поливом зазначеної площі земель дало б змогу збільшити обсяги виробництва сільгосппродукції та ВВП країни більш ніж на 0,2%, або майже на 8,8 млрд грн.

У зв’язку із цим на українському ринку з’являються сильні гравці – виробники інноваційних рішень для поливу. Так, у серпні 2021 року на ринку дощувальних машин України компанія “Варіант Агро Строй” представила нову торгову марку – Variant Irrigation.

Variant Irrigation поєднує досвід та експертизу компанії в галузі виробництва сільгосптехніки, має власну технологічну виробничу та конструкторську базу для вирішення індивідуальних завдань сучасних аграріїв. Модельний ряд продукції ТМ “Variant Irrigation” включає кругові, фронтальні та універсальні дощувальні машини. На сьогоднішній день понад 100 агрогосподарств України використовують широкозахоплювальні дощувальні машини компанії. Стабільна робота над сервісом та обладнанням дозволила Variant Irrigation увійти до ТОП-3 брендів із найбільшим попитом на ринку широкозахватної дощувальної техніки в Україні.

Про те, чи українські фермери готові інвестувати в якісні системи зрошення, які перші кроки при цьому необхідно зробити і як окупається установка обладнання вже в перший рік експлуатації – читайте в першій частині інтерв’ю з комерційним директором компанії «Варіант Агро Строй» (ТМ VARIANT IRRIGATION) Іллею Жемелінським.

– Ілля, як ви оцінюєте перспективи розвитку іригаційних систем в Україні та вашої компанії зокрема?

– Сьогодні весь потенціал нашої виробничої компанії повністю сфокусований на виробництві зрошувальних систем. Безумовно, до цього рішення нас підштовхнули тренди та запити ринку АПК. З метою посилення цього завдання, ще у серпні 2020 року ми розробили та представили ринку нову торгову марку – «VARIANT IRRIGATION». Окрім цього, ми посилили виробництво, службу шеф-монтажу та сервісу, організували склад запчастин, відкрили новий офіс у м. Мелітополь, готові надавати нашим замовникам проєкти «під ключ», індивідуальні гарантійні умови, сервіс 24/7/365. Також ми регулярно представляємо ринку новинки обладнання, зараз працюємо над оптимізацією програми з віддаленого управління системами поливу, розробляємо програмні комплекси, які навчають програми для персоналу, який керує системами. Клієнт, який звертається до нас, отримує повний супровід нашої компанії з усіх питань, що стосуються реалізації проєктів зрошення.

– Зрошення є актуальним напрямом у контексті глобальних змін клімату. А чи готовий український агробізнес інвестувати в якісні системи іригації замість того, щоб, як раніше, просто сподіватися на сприятливу погоду?

– Середні показники минулого року демонстрували невелике зниження обсягів реалізації систем зрошення в Україні. Але вже наприкінці 2020 року та на початку 2021 р. було відзначено значне зростання, очевидно, що затребуваність цього напряму дуже висока. У 2021 році українські агропідприємства почали активно інвестувати в зрошувальне обладнання та іригаційні системи. За перші 6 місяців 2021 року ринок вже значно зріс – у середньому на 60%. За підсумками року ми очікуємо, що зростання ринку дощувальної техніки в Україні щодо 2020 року становитиме 70-100%. Це будуть рекордні показники. Але ми впевнені, що це ще не стеля з кількох причин.

По-перше, використовуючи системи зрошення, господарство отримує контрольований і стабільно високий урожай сільгоспкультур, що вирощується, незалежно від природних погодних умов.

По-друге, за підсумками минулого року агрогосподарства переконалися, що наявність систем зрошення на їх полях може окупити інвестиції в їхнє встановлення навіть за рік. Хоча середній термін окупності таких систем – 2-3 сезони.

По-третє, у цей процес значно включилася держава. Минулого року Президент України Володимир Зеленський заявив, що держпрограма «Велике будівництво» розширюватиметься за рахунок програми «Великого зрошення». У зв’язку з цим, низка програм розвитку цієї сфери, які розроблялися минулого року, вже була успішно запущена в 2021 р. Ще кілька програм на сьогодні знаходяться на етапі узгодження, але держава посилила їх підтримку. Крім того, в результаті візиту Президента до США вдалося укласти низку угод, які полегшать фінансове навантаження для українських аграріїв під час будівництва систем зрошення та об’єктів супутньої інфраструктури. Наприклад, сьогодні ЄБРР заявив про підтримку на суму близько $30 млн проєкту з відновлення насосних станцій каналів берегового рівня в Одеській області.

Також на початку вересня парламентом було прийнято закон «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель». Це однозначно позитивно вплине на розвиток українського агросектору загалом та впровадження систем зрошення у галузі – зокрема.

– У Верховній Раді розглядається низка законопроєктів щодо регулювання систем меліорації. Який вплив це матиме на розвиток зрошувального напряму бізнесу вашої компанії?

-За вищезгаданим законом «Про організації водокористувачів та стимулювання гідротехнічної меліорації земель» одержувачами коштів держпідтримки є фермери. І якщо дощувальна машина коштує, наприклад, 80 тис. євро, то додатково таку суму агрогосподарство має витратити на інфраструктурну підготовку – розробку проєктів, будівництво насосних станцій, прокладання трубопроводів. Закон дозволить кооперуватись господарствам для будівництва іригаційної інфраструктури. Це не тільки знижує фінансове навантаження на окремого фермера, але й дозволяє йому брати участь у додаткових програмах держпідтримки, у тому числі за участі міжнародних інституцій, які можуть залучати інвестиції.

Таким чином, зміни в законодавстві спрямовані насамперед на фермерів та опосередковано – на компанії, які є виробниками зрошувальних систем. Адже зниження фінансового навантаження на агрогосподарства стимулює їх активніше купувати та експлуатувати зрошувальну техніку. Окрім того, це прискорить процес збільшення площ під зрошенням в Україні.

– З чого фермеру потрібно розпочинати проєкт зрошення, щоб досягти найбільшої ефективності?

– Показники осені 2020 р. та весни 2021 р. говорять нам про те, що ринок зрошення в Україні на стадії високого зростання. І якщо фермери мають намір займатися системними проєктами у сфері зрошення, ми рекомендували б задуматися про це заздалегідь. Я маю на увазі необхідність підготовки проєктних рішень, проведення тендерів із постачальниками дощувальної техніки, насосів, прокладання трубопроводів, розміщення замовлень на виробництво обладнання. На цей період найбільші світові виробники дощувальної техніки перевантажені замовленнями. Аналогічна ситуація спостерігається і у вітчизняних виробників. Ми рекомендуємо розпочинати підготовку та реалізацію проєктів зрошення якомога раніше – до планової дати початку експлуатації зрошувального обладнання.

Ще два-три роки тому ми мали ситуації, коли нам надходили заявки від господарств на виробництво та монтаж систем зрошення на початку березня. При цьому до кінця місяця ми могли здійснити постачання дощувальних машин за такою заявкою. Навесні цього року таке вже не виходило. Саме тому і необхідне точне планування.

Крім того, ми завжди рекомендуємо фермерам, які не використовували раніше системи зрошення, дізнатися про досвід аналогічних господарств, які вже застосовують його. Це дозволяє дізнатися про всі нюанси функціонування системи на практиці. Існує велика різниця: використовує господарство 4-5 дощувальних машин чи 40-50. Вона полягає не тільки у обсязі інвестицій, а й у форматі операційного управління.

– Тобто основними факторами, що впливають на реалізацію проєкту зрошення, є планування, обмін досвідом та правильний підбір техніки? А чи існує сезонність у виробництві дощувальних машин?

– Специфіка нашого виробництва полягає у тому, що виробництвом дощувальних машин ми займаємось протягом усього року. Що ж до монтажу, налагодження та запуску техніки, то ці процеси справді мають свою сезонність. Два піки сезону – весна та осінь. На весняний період припадає 60-70% вищезгаданих робіт, а решта – на осінь. Але останнім часом ці показники починають змінюватися через те, що багато господарств почали проводити вищезазначені роботи заздалегідь. Тому обсяг осінніх робіт сьогодні зростає.

– Від чого залежить період окупності дощувальних машин і чи  існують, можливо, успішні приклади швидкої окупності серед Ваших клієнтів?

– Окупність залежить від зовнішніх та внутрішніх факторів. До внутрішніх варто віднести склад і якість ґрунту, регіон, сільгоспкультури, що вирощуються. До зовнішніх факторів належить кон’юнктура ринку. Минулий рік був сприятливим для виробників сільгосппродукції, які встановили системи зрошення, тому що в цілому був неврожай основних сільгоспкультур, але на тих фермерах, які мали системи зрошення, ця ситуація ніяк не далася взнаки. Тим часом, неврожай спричинив зростання цін на сільгосппродукцію, що дозволило нашим клієнтам окупити встановлення систем зрошення ще за результатами минулого року. Поточний рік показує, що ціна на агропродукцію продовжує зростати, тому терміни окупності проєктів у сфері зрошення будуть знижуватися.

Про те, яку зрошувальну техніку обирає український фермер, як VARIANT IRRIGATION завоював репутацію надійного виробника та про конкурентне поле на ринку зрошувальних систем читайте у другій частині інтерв’ю з Іллею Жемелінським дуже скоро ексклюзивно на SEEDS.org.ua.

 

 

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!