Тепличні комбінати України можуть конкурувати з імпортом тільки за рахунок якості
Щороку через застаріле обладнання, зношеність основних фондів в Україні закривається дедалі більше тепличних підприємств. Для того, щоб не просто виживати, а й розвиватися, а також конкурувати на внутрішньому і експортному ринках, українські тепличні комбінати змушені максимально впроваджувати інновації.
Про те, з якими труднощами сьогодні стикаються власники теплиць в Україні, і як вести успішний бізнес в цьому сегменті, розповів Микола Гордій – директор підприємства «Уманський тепличний комбінат», одного з найбільш інноваційних тепличних підприємств України.
Уманський тепличний комбінат заснували в 1974 році. Починаючи з 2002 року, площа сучасних теплиць європейського типу на комбінаті збільшилася на 28,1 га і на сьогоднішній день становить 32 га. Підприємство має складський комплекс і власний логістичний центр.
– З якими основними проблемами стикаються власники теплиць в Україні сьогодні?
– В цілому, тепличний бізнес – це досить енерго-і людиномісткий бізнес. В Україні і з першим, і з другим є низка проблем. Що стосується енергетики, то не секрет, що цей ринок дуже нестабільний і погано прогнозований. Змінюються ціни, умови продажу, правила на ринку.
Наперед важко щось прорахувати напевно. З останнього – це ціна на газ (одна з основних статей витрат у теплиці) – вона трохи впала, а деякі підприємства вже вклали гроші і переорієнтували виробництво на інші джерела тепла.
Відносно трудових ресурсів, то проблем і тут достатньо. По-перше, немає готових фахівців, особливо агрономів, для роботи в теплицях. Їх доводиться самостійно вчити. До того ж стати агрономом дано не кожному, а це витрачені на навчання сили і час.
По-друге, дуже актуальна проблема з нестачею робочої сили в зв’язку з виїздом людей на заробітки за кордон. На жаль, всі наші розрахунки показують, що ми поки не можемо конкурувати за рівнем зарплати з Європою.
– Останнім часом українські тепличні господарства одним з можливих напрямків для експорту розглядають країни Близького Сходу. Однак на цих ринках можна реалізувати лише продукцію преміальної якості. Чи вивчали Ви для себе такі можливості?
– Наше підприємство вийшло на зовнішні ринки 7 років тому. У 2014 році Уманський тепличний комбінат вперше експортував продукцію до Польщі. Здійснювалися також поставки в країни Балтії і навіть в Іспанію і Португалію. Пізніше ми експортували продукцію до Великобританії і Естонію. У минулому році підприємство розпочало відвантажувати овочі в ОАЕ.
З огляду на велику зацікавленість нашою продукцією в цих країнах, ми готові і далі працювати над розширенням географії експорту, рухаючись і далі на ринки ЄС, а також на ринки Східних країн.
У 2020 році підприємство «Уманський тепличний комбінат» відправило на експорт 1847 тонн свіжих овочів. За перший квартал 2021 ми експортували 470 тонн огірків та 554 тонни томатів.
– Стратегічний курс, зазначений Вашим підприємством – збільшення виробництва якісної овочевої продукції за рахунок використання сучасних енергозберігаючих технологій та розширення ринків збуту. Яких успіхів вдалося досягти на сьогоднішній день?
– Предметом особливої гордості УТК є енергетичний комплекс – технології, що працюють за принципом когенерації, виробляючи електро- і теплову енергію. Дані технології надають можливість використовувати побічні продукти згоряння газу для живлення рослин. Альтернативою газу стала надсучасна електрична котельня.
І це не останнє досягнення: на виробничих майданчиках підприємства для опалення все ширше використовуються поновлювані джерела тепла і втілюються проекти по використанню вторинної енергії.
– Скільки приблизно коштує облаштувати 1 га скляної теплиці в Україні? Як швидко вона окупиться?
– Якщо говорити про співвідношення між ціною і якістю, то в середньому 1 га сучасних теплиць обійдеться приблизно в 2 млн євро. Можна, звичайно, заощадити, але це буде або за рахунок якості, або за рахунок майбутніх проблем з вирощуванням.
Окупність проекту більше 10 років. А якщо ви не зможете налагодити технологію вирощування, і через це будете недоотримувати урожай, то взагалі ніколи. Крім того, в нашій країні, на відміну від Європи, в даній галузі допомоги від держави взагалі немає.
– Значну частку українського ринку овочів закритого грунту на сьогодні займає імпортна продукція. Чи можуть сьогодні українські власники тепличного господарства конкурувати з імпортом?
– Українські тепличні комбінати можуть конкурувати з імпортом, але тільки за рахунок якості. Основні періоди, коли на ринок потрапляють у великій кількості імпортні овочі – осінь, зима і весна. Якщо говорити про осінь і зиму, то для вирощування в цей період необхідно мати спеціальну систему досвічування рослин, бо природного світла їм в цей період недостатньо.
Такі системи в Україні мають лічені господарства. І, оскільки основними імпортерами є країни з більш теплим кліматом (Туреччина, Іспанія), то логічно, що собівартість вирощування у них менше, ніж у нас.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!