Своя ніша: бізнес на вирощуванні пряно-ароматичних трав
За чотири роки роботи розплідник декоративних рослин «Спасский питомник» став центром з вирощування пряно-ароматичних трав в Україні. На рік підприємці отримують 700 тис. грн прибутків і продають понад 20 000 рослин.
Як пише “Агравері“, «Спасский питомник», що на Дніпропетровщині, започаткував проект «Пряний сад» і тепер вирощує рослини як для відкритого ґрунту, так і для кімнатних умов. Переконують, цей бізнес є надзвичайно рентабельним як для дрібних фермерів і навіть аматорів агробізнесу, адже потребує мінімум знань та капіталовкладень. Як зробити із хобі бізнес, та що для цього потрібно, розповідає комерційний директор підприємства Людмила Баранник.
До мрії – з дитинства
Людмила Баранник з дитинства обожнювала займатись травами – переймала досвід старшого покоління – бабусь та дідусів, багато читала про вплив трав на організм і намагалась лікувати усю родину від застуди трав’яними чаями та настоянками. Десять років тому недалеко від міста Дніпро вони із чоловіком започаткували розсадник декоративних рослин «Спасский питомник» на території у 25 га. Пізніше вона відразу вирішила спробувати зробити на території новий напрямок – вирощування пряних рослин, так званий «Пряний сад». «На сьогодні пряні рослини в горщиках – це загальноєвропейський тренд. Вживають пряні трави у свіжому вигляді, використовують як декор на столах у ресторанах чи просто вдома. Тому нам хотілось започаткувати цю моду в Україні», – пояснює свій вибір Людмила.
Вона розпочала бізнес з того, що активно скуповувала різне насіння, намагаючись відтворити картинку з упаковки, проте швидко зрозуміла, що все не так просто – одне і те ж насіння за однакових умов могло дати кардинально різний результат. Адже залежно від партії та часу, місце збору насіння навіть у провідних компаній-оригінаторів насіння, може бути різним (і навіть у одній пачці), а отже – рослини, хоча і одного виду, проте будуть візуально різними.
«Як розплідник, ми не можемо собі дозволити вирощувати різні рослини – партія має бути однорідною, адже у кожного сорту є свої індивідуальні особливості і ігнорувати це не можна. Виробляти під однією назвою щороку різний базилік – означає швидко втратити гарну репутацію», – застерігає власниця пряного бізнесу. Із часом вона зрозуміла, що слід шукати на ринку не насіння, а оригінальні живці і тільки так можна забезпечити ідеальну якість товару. Тому на сьогодні 90% пряних трав у розпліднику виробляється із завезених іноземних живців.
«Спасский питомник» продає вже готовий продукт (рослини в горщиках) і не практикує вирощування на сировину, наприклад, на сушку. Тож тут обирають тільки сорти рослин італійської, голландської, ізраїльської селекції, які вирізняються своїми смаковими якостями. Господиня сама дбайливо відбирає і постійно оновлює асортимент, їздить по іноземним розплідникам та виставкам. «На жаль, зелень вирощують багато підприємств у світі, а от створюють нові види пряних рослин не так активно. До того ж, підібрати сорт, який буде підходити ідеально до умов досить важко, тому нам доводиться багато експериментувати. Приміром рослини родом із Індії в Україні взагалі не приживаються. Є і певна упередженість та недовіра до нових сортів рослин», – говорить вона. Найбільшою популярністю серед клієнтів підприємства користуються м’ята, лаванда, розмарин, тім’ян та меліса, та інше.
Бізнес у деталях
Трави і спеції – це дійсно рентабельно, проте тільки, якщо ви будете враховувати усі деталі, говорять власники «Спасского питомника». «Прянощі складають 5-7% від загальної реалізації нашого розплідника, це 600-700 тис. грн в рік, які можна заробити на травах. Пряний майданчик займає не більше 1 га, обслуговують 2-4 робітника залежно від сезону, витрати по догляду рослин є відносно невисокими. За моїми спостереженнями, це виходить у тих, хто точно спланував збут, в які ресторани і скільки продукції потрібно», – стверджує Людмила Баранник. Що стосується капіталовкладень, то суми Людмила не називає. Сад функціонує у межах основного розплідника, а якщо стартувати спочатку та брати землю в оренду, то вийде в рази дорожче. Вона розповідає, що основні затрати – це живці, ціна яких може починатись від декількох євро до десятків, адже вони доставляються з-за кордону. До того ж, оскільки бізнес постійно розвивається, то і затрати ростуть пропорційно до збільшення замовлень.
У своєму розпліднику «пряні підприємці» продають ці рослини в контейнерах оптом, працюють тільки із клієнтами напряму. «Основні покупці наших горщиків – це розрібні садові центри, квіткові магазини, переробники (локальні виробники спецій, лікувальних трав та чаїв, косметики), підприємства, які займаються озелененням і ландшафтним дизайном, і таким чином вносять різноманіття у свій асортимент. За попереднім замовленням ми оптом продаємо живці для дорощування по ціні від 3 до 5 грн», – розповідає вона. А от співпрацею з ритейлом в розпліднику незадоволені. Все через те, що супермаркетах рослини в контейнерах на полицях холодильника виставляли непрезентабельно, тому від такої співпраці «Спасский питомник» відмовився.
Часто покупці купують оптом живці для дорощування чи уже готові горщики і реалізують з націнкою, що дозволяє їм заробляти. За словами Баранник, якщо закуповувати у них рослини в горщиках по 14 грн, а продавати, щонайменше, по 35 грн, то можна отримати прибуток, навіть взагалі не заглиблюючись у агрономічний процес. «У соціальних мережах наші клієнти створюють групи і продають через них зелень, і для супермаркетів, і для кафе, і просто для дому. Вони гарно заробляють на такому бізнесі, а капіталовкладень мінімум», – зазначає вона.
Ну а для тих, хто все ж хоче спробувати вирощувати свій пряний сад з нуля, Людмила рекомендує запам’ятати декілька правил. Обираючи пряні рослини для посадки слід звернути увагу, що вони мають бути компактними, виглядати гарно акуратно у горщику. Оскільки галузь молода, то платити за надто дорогі рослини великого розміру споживачі в Україні також ще не готові. «На початку ми експериментували і із великими, і з маленькими горщиками, а рослини у них не завжди виглядали товарно. Зараз ми продаємо трави у дволітрових контейнерах, це оптимальний розмір. А от для м’яти, оскільки вона добре розростається, є сенс обрати горщики меншого розміру», – ділиться досвідом бізнесвумен. Іще одна національна особливість споживача – це те, що українці, на відміну від європейців, обожнюють багаторічні рослини, а от до однорічників ставляться зі скепсисом, – не хочуть за них платити, що обмежує асортимент пряного саду.
Тримати асортимент
Одна із важливих переваг «Пряного саду» – це його різноманіття, кожного виду пряних рослин тут як мінімум декілька сортів. І це не випадковість. Як розповідає Баранник, перш ніж стартувати продажі у цій ніші, вони довго вивчали можливості бізнесу, і вивели для себе головне правило – великий асортимент і постійне оновлення пропозицій. Потрібно постійно пропонувати покупцю щось нове та ориганільне, аби клієнт щоразу завітавши до вас не йшов додому без новинок.
«Я не можу собі дозволити заявити, що в нашому розпліднику є просто лаванда, зобов’язана запропонувати різні сорти м’яти, базиліку, інших прянощів. Також споживачі віддають перевагу багаторічним сортам лаванди і для грунту, і для кімнатного вирощування, що відразу «відкидає» низку сортів. Розплідник пропонує рідкісні рослини, наприклад, лемонграс, який важко знайти в Україні. Новинкою сезону є в’єтнамський коріандр, який росте цілий рік, нормально почуває себе у відкритому ґрунті, також завезли сорт полину, який пахне пепсі-колою і дуже подобається клієнтам. На сьогодні під м’яту у розпліднику відведено 70% площ, мають аж 15 різних сортів – наприклад, серед цитрусових сортів, це м’ята грейпфрутова, апельсинова, лимонна, серед фруктових екзотичних – ананасна, бананова, полунична, імбирна, яблучна, шоколадна та тибетська. Топовою позицією продажу стала марокканська м’ята, яку використовують для приготування коктейлю мохіто, який так полюбляють у літню спеку. Такі рослини беруть і для дому, і для ресторанів, і навіть на подарунок. «Часто у нас замовляють так звані пряні сети – набори трав коктейлів, до м’яса чи риби у одному великому горщику. Це дуже оригінальний презент», – говорить Людмила.
«А ще, попит на пряні рослини дуже залежить від сезону. Під час пікніків з шашликами в рази зростає попит на базилік. Коли шашликовий сезон закінчується, починають лідирувати у продажу м’ята для лимонадів і ароматні трави для салатів. Добре продається чабер, який може замінити перець і одночасно підходить для створення газону», – ділиться інформацією очільниця підприємства.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!