Створюємо вартість продукту з захищеним географічним зазначенням: приклад шафрану з Таліуіна (Марокко)
Продовольчою та сільськогосподарською організацією ООН (ФАО) спільно з проектом SINER-GI підготовлено “Керівництво з просування продуктів з особливими якісними характеристиками, обумовленими місцем їх походження, з використанням стійких географічних зазначень”.
Як зазначають автори дослідження, воно допоможе зацікавленим сторонам, зокрема дрібним фермерам і виробникам країн, що розвиваються, підвищити ефективність їх діяльності щодо збереження та просування продукції, якість якої пов’язане з місцем її походження, скориставшись інтересом споживачів до такої продукції, поліпшити якість їхнього життя і буде сприяти сталому розвитку сільського господарства і сільської місцевості.
Важливою умовою при створенні продукції з захищеним географічним зазначенням є процес створення вартості продукту. SEEDS.org.ua пропонує ознайомитися з цим процесом українським виробникам на прикладі шафрану з Таліуіна (Марокко).
Шафран з Таліуіна виробляється в горах Антиатлас (Марокко). Місцеві зацікавлені особи і посередники ухвалили рішення про просування і збереження цього унікального місцевого продукту в цілях розвитку сільського господарства. Як методика використовувалася схема просування продуктів, якість яких залежить від місця походження.
Ідентифікація
Шафран з Таліуіна володіє унікальними якісними характеристиками і відмінною репутацією. Обізнаності місцевих жителів сприяла марокканського-французька НПО з міграції і розвитку, яка розробила різні види взаємодії для підтримки етапів ідентифікації, кваліфікації та винагороди (ФАО, регіональна рада Сус-Масса-Драа, національний Центр сільськогосподарських досліджень, Організація «Слоуфуд» і ін.) . На етапі ідентифікації були виявлені особливі якісні характеристики шафрану, пов’язані з місцем його походження:
• висока якість і унікальний смак були підтверджені результатами лабораторних досліджень, географічне найменування шафрану було відомо ще в дев’ятому столітті;
• місцеві природні ресурси відіграють важливу роль у формуванні його специфічної якості: наприклад, вулканічний грунт живить дощова вода, а також вода, що надходить з гори сиру;
• дотримання традицій має важливе значення як в процесі вирощування (сівозміна, природні добрива і т. ін.), так і процесі переробки, яка великою мірою здійснюється силами жінок і молодих людей;
• вміння і навички тісно пов’язані з берберської культурою і місцезнаходженням;
• в традиційних селах (дуар) зберігаються міцні общинні традиції.
Кваліфікація
Після визначення потенціалу продукту (аналіз грунту, склад, аналіз смаку і запаху, дослідження ринку і т. ін.) була розпочата розробка проекту з удосконалення та маркетингу. Удосконалення зачіпало всі етапи виробництва: вирощування, збирання, зберігання та упаковку. Поки виробники чекали визнання шафрану як продукту з географічним зазначенням (ГЗ), вони доклали зусиль для сертифікації продукції як екологічно чистої і такої, що відповідає вимогам справедливої торгівлі. Реєстрація ГЗ дозволить поліпшити і захистити унікальні якісні характеристики, обумовлені зв’язком продукту з конкретною територією. Розробка практичного посібника з застосування ГЗ є життєво важливою частиною проекту.
Винагорода
Активізація колективних дій досягається завдяки високоефективним сільським асоціаціям, які підтримують створення організацій і кооперативів виробників і забезпечують найкращі умови для маркетингу. Дослідження ринку привело до виявлення можливостей і встановленню взаємовигідних торговельних зв’язків з європейськими компаніями, а також до розвитку місцевих каналів збуту (традиційних ярмарків, прямих продажів туристам і т. ін.). На місцевому рівні колективному просуванню продукту сприяє проведення щорічного фестивалю шафрану з Таліуіна, а на міжнародному – рекомендації з боку відомих кухарів, які використовують його в своїх стравах.
Відтворення місцевих ресурсів
В проекті також враховується необхідність збереження і підвищення економічної, соціальної та екологічної стійкості, що особливо важливо при визначенні продукту і технології виробництва. В першу чергу оцінка впливу проекту проводилася з метою удосконалення практичного керівництва і практики маркетингу продукту ГЗ (зокрема, за допомогою проведення аналізу цільових ринків і включення в практичне керівництво вимог про дотримання технологій сталого землеробства).
Про інші успішні приклади просування продуктів з захищеним географічним зазначенням – читайте в найближчих наступних публікаціях SEEDS.org.ua
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!