Сміття замість фруктів і овочів на полицях не додають прибутку ані супермаркетам, ані садівникам
Плодоовочеві відділи – це своєрідна «візитівка» кожного супермаркету. Важливість відділів свіжих овочів і фруктів у всіх роздрібних продовольчих мережах зросла настільки, що хороший плодоовочевої відділ може зробити прибутковим всю мережу, а поганий, навпаки, привести до її банкрутства.
Однак прогрес у супермаркетів нашого регіону не надто швидкий. Про це пише в своєму блозі на EastFruit Андрій Ярмак, економіст інвестиційного департаменту Продовольчої і сільськогосподарської організації ООН (ФАО).
«Я розповім історію, яка сталася зі мною в Києві в середині лютого, а також на цифрах покажу, чому сміття замість фруктів і овочів – це погана ідея не тільки для супермаркетів, а й серйозний стримуючий фактор для розвитку садівництва та овочівництва в цілому. Я буду показувати це на прикладі України, однак це однаково актуально і для Молдови, і для Грузії, і для Узбекистану, і Таджикистану.
Зайшовши в супермаркет однієї з мереж (назвемо її мережею А), яка, судячи за рівнем цін, повинна прагнути до «преміального» сегменту, я виявив, що з 10 позицій яблука, жодне не відповідає мінімальним стандартам якості. Не моїм, а навіть державним ДСТУ.
В результаті, так як яблуко є обов’язковою покупкою для мене, я прийняв рішення піти до конкурентів, хоча вони розташовані менш зручно і я втратив додатковий час. Відразу скажу, що не тільки яблуко змусило мене відмовитися від покупок в цьому магазині – борщовий набір там був в огидному стані і навіть лимони були мляві та деякі – підгнилі», – пише Андрій Ярмак.
«У конкурентів (назвемо їх супермаркет Б) картина була теж не дуже хороша, але пару позицій яблука мені підійшли, тому я витратив в цьому магазині близько 1 тис. гривень ($36), звичайно, не тільки на овочі та фрукти.
До речі, весь асортимент овочів і фруктів я так і не купив, зате зайшов в ларьок поруч, де завжди є преміальні фрукти і овочі і витратив там ще близько 400 грн ($14), купивши свіжу рукколу, якісну хурму, асортимент томатів та інші овочі і фрукти.
Отже, що виходить з точки зору магазину? Супермаркет А втратив 1,4 тис. грн одразу. Більш того, подарував з них 1 тис. грн прямому конкуренту, а ще 400 грн, ларьку! Супермаркет Б втратив 400 грн. Спасибі вам супермаркети, за підтримку малого бізнесу! Жарт, звичайно, але частка правди в цьому є. Чому власник ларька може забезпечити якісну викладку, а супермаркет – не може», – цікавиться економіст ФАО.
«А тепер рахуємо втрати цієї мережі від сміття замість яблук на полиці. Подібний магазин, за моїми приблизними оцінками, повинен обслуговувати від 2 до 3 тис. споживачів щодня. Беремо 2500. Припустимо, що таких вимогливих, як я, набирається всього 5%. Середній чек, нехай буде близько 200 грн (у мене завжди значно більше).
Отже, цей магазин поганими яблуками на полиці буквально виставив мене за двері, а разом зі мною ще близько 125 осіб за той день, кожен з яких подарував конкуренту 200 грн в середньому. Як бачите, я беру мінімальні з можливих цифр, тому що ми знаємо, що вимогливий до якості покупець витратить більше. Але щоб не перебільшувати, нехай буде так.
Разом, втрати магазину за день склали 25 тис. грн., А в річному вимірі – понад 9 млн. грн ($325 тисяч), подарованих конкурентам! Це дуже дороге сміття», – підкреслив Андрій Ярмак.
«Але це ще не все! Це яблуко, як я знаю з перших вуст, погано продається. Воно займає місце. Припустимо це всього лише 1 квадратний метр площі, але ж за цю площу в центрі Києва доводиться платити! І не тільки за торгову, а й за складську, та ще й за логістику.
У мене є серйозні підозри, що такі жахливі за якістю овочі та фрукти прийняті мережею до реалізації не просто так. Я майже впевнений, що якби власник бачив ці яблука в момент приймання, він би їх не прийняв за жодних обставин! Я не думаю, що у мережі у внутрішніх стандартах є дозвіл приймати сміття. А значить, хтось повинен бути сильно зацікавлений в тому, щоб закрити очі на якість», – зазначив експерт.
«Що ми маємо в результаті? Мінус 9 млн грн виручки на магазин, неповага до споживача, і порушення навіть не суперсуворих норм безпеки та якості продукції, які діють в Україні. В принципі це яблуко потрібно було б або утилізувати, або продати на переробку.
Що означає відмова від сміття на полицях супермаркетів в масштабах країни з точки зору садівника? Це означає плюс 4-5 млрд грн, за найскромнішими підрахунками, додаткової щорічної виручки для садівників, які вирощують тільки яблука! А значить весь бізнес стане просто набагато більш прибутковим і в нього прийдуть додаткові інвестиції.
Тому ми з легкої совістю будемо боротися за те, щоб не було на полицях супермаркетів свіжих овочів, фруктів і ягід низької якості. Будемо сподіватися, що ця інформація буде доходити до власників і менеджерів мереж супермаркетів, а також власників садових і овочевих господарств країн нашого регіону», – пише Андрій Ярмак.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!