“Проблема ринку лохини – це відсутність у більшості інвесторів розуміння того, що вони роблять”

0 346

Зазвичай, коли в Україні зростає ціна на якусь сільськогосподарську продукцію, виробники поспішають збільшити площі під нею. При цьому, мало хто будує довготермінові плани, приділяє достатньо уваги маркетингу, переробці чи експорту. Часом це призводить до перенасичення ринку та обвалу цін. З лохиною наразі ситуація не така песимістична, утім площі під нею зростають, внутрішній ринок майже наситився і протягом найближчих двох-трьох років більшості виробників доведеться почати орієнтуватися на зовнішні ринки, повідомляє SEEDS.

«‎Якщо протягом зими-весни в Україні та Європі ніяких природних катаклізмів не станеться, то цього року збережеться тенденція, що українським виробникам буде цікавіший внутрішній ринок, ніж ринок Західної Європи. Це пов’язано не з тим, що в Україні вища ціна, а з тим, що в тій же Польщі, яка є одним з основних конкурентів щодо експорту лохини, ціна буде низька, як і минулого року. Попри це, найбільші гравці українського ринку продовжать експортувати, оскільки обсяги їх виробництва є більшими за потребу внутрішнього ринку», — зазначає голова Української плодоовочевої асоціації (УПОА) Тарас‎ Баштанник.

Що ж до цін та подальших перспектив, фахівець говорить про неминучість розвитку експорту.

«На мою думку, протягом найближчих двох-трьох років в Україні ціна на лохину буде знижуватись. Середня ціна цього року в нас може бути на рівні 3 євро, а в Польщі — 2,5 євро. Утім, як тільки ціна в Україні знизиться до польського рівня, то буде сенс експортувати ягоду в країни ЄС. Поступове зниження котирувань на внутрішньому ринку пов’язане зі зростанням пропозиції. А споживання не може зростати такими ж темпами, як виробництво. У 2023 чи 2024 році обсяги виробництва перевищать попит і більшість виробників обиратимуть — продавати в Україні, чи експортувати. Доведеться експортувати», — зазначає Тарас Баштанник.‎

«‎Ситуація така, що на внутрішньому ринку протягом, як мінімум, двох останніх років, ціни на лохину були цікавішими, ніж експортні. Це пов’язано з тим, що популярність культури і внутрішній попит зросли швидше, ніж прогнозувалось. До того ж, з розрахунку валового виробництва лохини на кількість населення в країні, перевиробництва на внутрішньому ринку поки не спостерігається.

Попри це деякі найбільші виробники мають контракти і за будь-якої ситуації на внутрішньому ринку, вони експортують ягоду. У 2022 році багато чого залежатиме від кон’юнктури ринку, як внутрішнього, так і зовнішнього. Думаю, нічого критичного очікувати не варто. Тенденція до зростання площ та орієнтації на внутрішній ринок збережеться.

У 2021 році окремі компанії все-таки експортували лохину, але це були невеликі партії. Вони здійснювали ці постачання лише для того, щоб залишатися представленими як експортери. У 2022 році вони будуть також балансувати. Скоріше за все, ягода більш преміальної якості йтиме на експорт, а з дещо нижчою якістю — залишатиметься на внутрішньому ринку», — розповідає‎ заступник директора з наукової роботи Інституту садівництва НААН Олександр Ярещенко.

Економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак говорить, що продавати лохину на експорт завжди вигідніше, ніж на внутрішньому ринку, особливо минулого року. Утім експорт недостатньо розвинутий, оскільки в Україні більшість виробників цієї ягоди не мають жодного уявлення про експорт, яка якість та які обсяги ягоди необхідні для початку продажів за кордон.

«Найбільша проблема ринку лохини України, це відсутність розуміння у більшості інвесторів того, що вони роблять і навіщо. Садили ягоду дивлячись на високу ціну, а подумати про маркетинг, упаковку, аналіз ринку, розуміння стандартів якості, доробку забули. Тому й маємо надзвичайно низьку ефективність виробництва, низьку врожайність, низьку якість, відсутність можливості консолідувати обсяги та підготувати їх для експорту. На щастя, потроху це змінюється, але цього року на ринку буде «весело», звичайно, якщо знову не «врятують» ринок чергові приморозки. Адже насправді втратити частину врожаю від приморозків дешевше, ніж витратити гроші на її збирання, а потім не мати можливості продати за ціною, що перекриває витрати на збирання. У 2022 році додасться ще одна проблема – дефіцит робочих рук для збирання лохини. І збирання буде коштувати значно дорожче. Я вже мовчу про ціни на добрива», — зазначає Андрій Ярмак.‎


Ще більше про овочі, фрукти та ягоди, тенденції та інновації на ринку можна дізнатися 15  лютого о 12:00  під час Плодоовочевої open space конференції «ПЛІДНИЙ 2022: РИНКИ. ТЕХНОЛОГІЇ. НІШІ».

Організаторами конференції виступають агромедіа-агенція SAPIENZA та Українська плодоовочева асоціація (УПОА) за підтримки Київського контрактового ярмарку.

Конференція відбудеться у Міжнародному виставковому центрі Києва ( Броварський пр-т, 15, метро «Лівобережна») в рамках виставки «Агровесна».

Плодоовочева open space конференція «ПЛІДНИЙ 2022: РИНКИ. ТЕХНОЛОГІЇ. НІШІ»– це екосистемний захід, який презентує професійні аналітичні прогнози розвитку ринку плодоовочевої продукції, технології виробництва і маркетингу ягід, овочів та фруктів та ефективні рішення для розвитку  бізнесу на внутрішньому та міжнародному ринках.

Участь у конференції безкоштовна за умови обов’язкової попередньої реєстрації. Зареєструватися можна ТУТ

SEEDS

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!