Президент пришвидшив розгляд питань, пов’язаних із передачею агроземель громадам, а не саму передачу
Нещодавно президент України підписав Указ про передачу державних земель сільськогосподарського призначення в комунальну власність. Ця новина спричинила чимало суперечок серед агроекспертів – деякі з них переконані, що навіть указ не допоможе передати держземлі ОТГ.
Чи справедливі такі побоювання, і які реальні перешкоди стануть на заваді виконанню президентського указу, SEEDS розповіла партнерка компанії ESQUIRES адвокат Вікторія Ковальчук.
«Насправді, побоювання агроекспертів не безпідставні. Указ не те щоб не допоможе – він не направлений на передачу державних земель у комунальну власність. Щоб пересвідчитись у цьому, розберемо на пункти, що доручив Президент Кабінету Міністрів України:
Перше. Активізувати діяльність із передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності в комунальну власність;
Що таке «активізація діяльності»? Яку саме «діяльність» «активізувати»? Який має бути результат такої «активізації»?
Друге. Опрацювати питання щодо стимулювання оформлення територіальними громадами права власності на земельні ділянки сільськогосподарського призначення, передані з державної власності;
Чим закінчиться «опрацювання питання»? Чи треба стимулювати територіальні громади оформлювати право власності на землю, коли проблема у відсутності ініціативи зі сторони держави», – цікавиться Вікторія Ковальчук.
«Третє: вжити в установленому порядку заходів щодо врегулювання питання забезпечення набуття гарантованого права громадян на землю під час передачі у комунальну власність земельних ділянок сільськогосподарського призначення державної власності, щодо яких громадянам надано дозволи на розроблення документації із землеустрою;
Заходи не уточнюються, але це принаймні конкретна вказівка, завдяки якій громадяни можуть захистити своє право на землю.
Четверте. Забезпечити супроводження законопроєктів щодо фінансової підтримки фермерських господарств, удосконалення системи управління та дерегуляції у сфері земельних відносин, встановлення прозорого процесу проведення електронних земельних аукціонів;
«Забезпечення супроводження законопроєктів» можемо тлумачити як надання їм переваги між усіма іншими законопроєктами, така вказівка є сумнівною з погляду законності та демократизму.
П’яте. Вжити в установленому порядку заходів щодо прискорення створення, функціонування та розвитку національної інфраструктури геопросторових даних України.
Варто було б уточнити, на якому етапі активізувати розробку – до чи після передачі земель у комунальну власність (доцільніше було б одночасно, але з пріоритетом на «до»)», – зазначила юрист.
«І далі починається найцікавіше. Зазвичай нормативно-правовим актом передбачаються строки виконання. У цьому указі немає строків для виконання доручень Кабінету Міністрів України завдань, немає жодної конкретики.
Словосполучення «активізація діяльності» – дійсно влучно описує доручені Кабінету Міністрів України завдання. Таке формулювання положень Указу Президентом дозволяє лише імітувати діяльність і не прийти до жодного з прописаних результатів, тим паче за відсутності дедлайнів», – додає адвокат.
«Такий указ видається суто декларативним і спиратися на нього як на основу передачі земель територіальним громадам не варто.
Також нагадуємо, що ст. 117 Земельного кодексу України передбачено можливість передачі земель державної власності у комунальну. Підстава – рішення відповідного органу виконавчої влади-розпорядника землі. Втім, що має стати каталізатором прийняття такого рішення – загадка.
По суті, Президент пришвидшив розгляд питань, пов’язаних із передачею земель у комунальну власність, а не саму передачу. Якщо органи державної влади не захочуть – вони відповідно до цього указу будуть відмовляти у передачі земель оперативніше. У цьому всі зміни», – каже Вікторія Ковальчук.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!