Популярність гарбуза зростає: споживачі цікавляться новими сортами

0 642

Популяризація здорового способу життя призводить до зміни споживчих звичок. Покупці частіше звертають увагу на нові (або забуті старі) продукти, а також розширюють асортимент споживання. У цьому контексті цікавим продуктом є гарбуз. В Україні вже почався сезон збору цієї культури. У 2020 році країна збільшила експорт гарбуза на 76% – до 2 тис. тонн. Більш того – з 2016 року обсяги експорту продукту з України збільшилися в 12 разів, повідомляє SEEDS.

Як йдуть справи зі споживанням і продажами гарбуза, а також, як вийти на експорт, в інтерв’ю для EastFruit розповів Сергій Паращенко засновник компанії «Чистий продукт», основним напрямком діяльності якої раніше було вирощування часнику. Пізніше засновник вирішив розширити асортимент, додавши кавун, суницю садову і таку перспективну культуру, як гарбуз. Сам Сергій Паращенко називає її «надійною».

– Раніше ваша компанія займалася тільки часником. Коли вирішили вирощувати гарбузи, як розвиваєтеся в цій ніші?

– Часником ми займаємося протягом 15 років, а гарбузом – 10. За цей час ми змогли вдосконалитися в сортах, технологіях. На початку робили акцент на гарбузовому насінны. Багато сортів спробували. Але коли ціна на насіння обвалилася, змушені були розширити виробництво продовольчих сортыв. Почали активну дистрибуцію, підписали контракти з магазинами. Працюємо з VARUS, «Сільпо», METRO та іншими торговими мережами.

Сьогодні вийшли на вирощування 9 продовольчих сортів гарбуза. Навіть свій вивели, перезапилення сорт.

Сорт «Мускатний»

– Чи експортуєте ви свою продукцію?

– Ще не експортували, але бачу, що в цьому році варто. Краще зараз почати продавати гарбуз за кордон в партнерстві з тими, хто вже вийшов на експортні ринки. Це буде простіше і швидше, тому що часу до кінця сезону вже не так багато. Зараз мусимо визначити сорти, які будуть цікаві для експорту. Відповідними для міжнародних продажів вважаю, наприклад, сорти «Титан», «Коннектикут», «Мускатний», «Спагеті».

Сорт «Гітара»

За прогнозами, цього року зберемо близько тисячі тонн гарбуза. Ми вже почали перші відвантаження в українські торгові мережі. У нас є з чого вибирати і що запропонувати як на внутрішньому ринку, так і для експорту.

– Які сорти гарбуза зараз користуються великим попитом?

– Внутрішній ринок України ще ментально залишається трохи в минулому, працює за звичкою. Всі звикли, наприклад, до сорту «Ромашка», його найбільше купують. Чому так? Тому що дистриб’ютори, швидше за все, мало знайомі з іншими сортами. Також торговельні мережі не хочуть брати якісний гарбуз з хорошими смаковими якостями, з великим вмістом кератину, але з непривабливим товарним виглядом. Це ментальність нашого ринку. Змінити її складно, тому і висаджуємо більше «Ромашки», «Гітари» – звичних сортів.

Сорт «Ромашка»

– Чи змінилося за 10 років ставлення українських споживачів до гарбузів? Чи став цей продукт більш популярним? Можливо, спостерігається зростання попиту перед святом Halloween?

– Я бачу тенденцію розвитку. Позитивна динаміка спостерігається щороку. Однозначно, обсяг споживання гарбуза в Україні збільшується. На кожному форумі представники рітейлу кажуть, що гарбуз цікавий продукт. Просто деякі мережі можуть собі дозволити широкий асортимент презентувати (5-6 сортів) і красиву гаму, як за сортовим асортиментом, так і за кольором, а деякі мають певний обмежений простір, де вони можуть просто викласти кілька сортів. Звичайно, в останньому випадку, вони будуть замовляти тільки «Гітару» або «Ромашку».

Проте, покупець почав розуміти нові сорти, наприклад «Спагеті». Свого часу ми завезли всього 4 таких гарбуза на насіння, а зараз можемо виростити 50 гектарів такого сорту.

Halloween також має свій ефект. Це свято стає більш популярним. Саме під нього в минулому році ми завели новий сорт «Коннектикут», або «Хелловін» його ще називають. З таких гарбузів зручно вирізати фігурки для прикрас на свято. Цей сорт також може бути експортнорієнтованим.

Сорт «Коннектикут‎»

– Чи плануєте розширювати виробництво?

– Це складне питання. Проблема в плануванні з боку дистриб’юторів. Найчастіше представники мереж телефонують в кінці сезону і запитують, чи можемо ми запропонувати гарбуз. Нема контрактів, що підписуються заздалегідь. Фермери не можуть зорієнтуватися. Це неправильно. У більшості інших країн так вже не працюють.

У нас же співпраця з торговельними мережами відбувається в швидкому, поточному режимі. Якщо щось не сподобалося менеджерам мереж навіть в особистому спілкуванні, вони відмовляються співпрацювати. Бракує поки на ринку України порядності, циклічності взаємин, інституту репутації, це хаос. За кордоном представники маркетів тісно спілкуються з постачальниками, допомагають коригувати якість, видовий склад і ін., оскільки вони розуміють, що працюють разом з виробниками для однієї мети.

Планувати розширення можна, якщо контракт на наступний рік підписаний ще з осені, адже потрібно подбати про насіння, підготувати ґрунт. Якщо мережі, зарубіжні партнери готові так співпрацювати, ми тим більше готові.

Проте, наш ринок поступово трансформується відповідно до світових практик. Є надія, що постачальники будуть працювати з дистриб’юторами так, як в розвинених країнах. Але коли це буде, невідомо. У всякому разі, не так скоро, як хотілося б.

SEEDS

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!