Плодоовочевий бізнес: ми маємо унікальну можливість вийти на світові ринки – Андрій Ярмак
«Консолідація учасників плодоовочевого сектору є необхідною умовою подальшого розвитку. Ми почали розвивати плодоовочевий бізнес на початку нового тисячоліття. Вийшли на певні обсяги виробництва. Практично замістили весь імпорт. Тому що раніше Україна була нетто-імпортером. І зараз перед нами стоїть проблема як нам вийти на нові ринки збуту. Хто є насправді конкурентами українських виробників плодоовочевої продукції? Фермери, які вирощують яблука або груші, між собою не є конкурентами. Нашими конкурентами є постачальники з Голландії, Франції, Польщі, з інших країн світу, з якими ми починаємо конкурувати на ринках Південно-Східної Азії, на ринках Європейського союзу», – зазначив Андрій Ярмак, економіст інвестиційного центру FАО, в ході виступу на чотирнадцятій міжнародній конференції «Овочі та фрукти України – 2017. Об’єднання заради успіху», що триває з 5-го по 7 грудня у Києві, повідомляє SEEDS.org.ua.
Федір Рибалко, незалежний міжнародний експерт плодоовочевого ринку, звернув увагу на такий факт: «Якщо порахувати від виробництва до роздрібної торгівлі, кількість населення, задіяного у плодоовочевому бізнесі і в цій галузі, є найбільшою в Україні. Якщо у відсотках у агросекторі з загальної кількості населення задіяно 20-30%, то у плодоовочевій галузі – 70-80%».
Плодоовочева галузь – найбільший роботодавець, але під загрозою?
При цьому Федір Рибалко зазначив: «Ті зміни, які відбуваються у податковому законодавстві, зміни на фінансовому ринку, в політичних стосунках з північними сусідами призводять до того, що виникають загрози для даного сегменту. Міграція населення. Погіршення якості персоналу. Це загрози для бізнесу. Але є і можливості. Тому що у нас собівартість одна з найнижчих в світі. І це є конкурентною перевагою. У нас є активи і є погодні умови. Ми маємо величезний потенціал. Транзитно ми знаходимось біля найбільшого ринку споживання – європейського. Також маємо доступ до інших ринків, що розвиваються – і це все створює потенціал для сталого розвитку, який відбувся в найбільших секторах – зерновому бізнесі 15 років тому. Зараз ця галузь під загрозою, але у той самий час вона є найбільшим роботодавцем. Внутрішній ринок за падіння доходів значно зменшився в об’ємах, але здоровий образ життя буде стимулювати та збільшувати цей ринок».
Чому якраз плодоовочевий бізнес під загрозою? Чому ми не мали ніколи найкращої ситуації для його розвитку, ніж ми маємо сьогодні? Андрій Ярмак пояснив це так: «З одного боку у нас ситуація найгірша, з іншого – у нас ситуація найкраща. Це парадоксально, але це факт! По перше ми зараз маємо унікальну можливість вийти на світові ринки. Українське виробництво є досить конкурентноздатним. Єдине, чого нам бракує, це зробити маленький крок вперед, з точки зору орієнтації не на обсяг, а на якість. Цей крок може бути легким, і цей крок може бути складним».
Знайшлося лише 7 компаній у плодоовочевому секторі, які готові заробляти справжні гроші
Економіст інвестиційного центру FАО навів цікавий приклад: «Я в Україні шукав плодоовочеві компанії, які здатні виробляти не сировину, а готовий продукт, у нас, на жаль, розуміння того, чим відрізняється сировина від готового продукту практично немає на ринку. 99,9 % виробників овочів і фруктів виробляють сировину. Як може бути сировиною яблуко? Яблуко перестає бути сировиною після того, як воно упаковано, відсортовано і доставлено належним чином до супермаркету. По суті виростити ми ніби навчилися, а сортувати, правильно упаковувати і презентувати його таким чином, щоб споживач захотів його купити, цим фермери не хочуть займатися. Три тижні я шукав компанії і знайшов у плодоовочевому секторі аж 7 компаній, які готові виробляти для експорту і для внутрішнього ринку продукцію доданої вартості. Федір Рибалко говорив про те, що це – найбільший сектор, де задіяна найбільша кількість людей, і у нас лише 7 компаній, які готові заробляти справжні гроші. Тому що, якщо ти не продукуєш готовий продукт, ти маєш обмежені ринки збуту, ти продаєш сировину за сировинною ціною. У нас фермери звикли до того, що треба лише виростити, і що хтось приїде і це забере. Так ринок не працює, і зараз ця ментальність змінюється. У певний час ми вже говоримо про те, що є окремі компанії, які здатні постачати плодоовочеву продукцію – свіжозаморожену, буквально в кожну точку земної кулі. І таких прикладів буде все більше».
«Сьогодні у нас в програмі ціла низка таких компаній, які вже подібні речі роблять, які вже постачають у мережі супермаркетів, І на Близький Схід і в Південно-Східну Азію. Я маю надію, що з такими заходами, з більш відкритим обміном інформації ми якраз ці процеси стимулюємо. Тому що можливості справді величезні. І зробивши цей крок, ми відкриємо необмежені можливості» – зазначив Андрій Ярмак.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!