Кооперація завжди відігравала ключову роль для українських агровиробників, але з початком повномасштабної війни її значення стало особливо важливим. Виробники ягід, овочів, фруктів і молочної продукції об’єднуються для зниження витрат та збільшення прибутків, адже тільки спільними зусиллями можна протистояти викликам війни, пише SEEDS.
За останні два роки кооперативний рух отримав потужний імпульс для розвитку завдяки підтримці Громадської спілки «Бізнес Мережа Сільських Жінок» та міжнародної організації Oxfam GB. Яскравим прикладом є ветеранський кооператив “Оберіг-Агро” з Миколаївщини, який отримав інвестиції для будівництва 14 теплиць, сонячної електростанції та артезіанської свердловини.
Такі ініціативи не просто підтримують аграріїв під час війни, але й відкривають перед ними нові можливості для сталого зростання в умовах безпрецедентних викликів.
Саме кооперативи є одним з найважливіших чинників, які можуть допомогти подолати виклики війни спільно, вважає Софія Буртак – голова правління Громадської спілки «Бізнес Мережа Сільських Жінок».
SEEDS: Чому, на вашу думку, кооперація є важливою для сільських громад і як вона допомагає у забезпеченні стабільної реалізації продукції?
Софія Буртак: Бізнес Мережу Сільських Жінок вже не перший рік працює в партнерстві з командою «Кооперативної Академії» – експертами та експертками в сфері кооперативного бізнесу.
Кооперативи – це членські організації з чіткою системою фінансування та прийняття рішень. В умовах війни вони стали одним з ключових інструментів для подолання викликів, оскільки дозволяють діяти спільно.
Важливо пам’ятати, що кооператив – це, в першу чергу, бізнес. Ми завжди наголошуємо на важливості кооперативних цінностей і принципів та радимо вивчати досвід інших країн, оскільки кооперація буває дуже різною. Вона може об’єднувати виробників для спільного маркетингу або закупівлі сировини, але також може бути кооперацією споживачів чи кредитною спілкою. Енергетичні кооперативи також актуальні в умовах проблем з доступом до енергії.
Кооперативи надають практичні рішення, зменшуючи витрати та збільшуючи прибутки, що є надзвичайно важливим для розвитку бізнесу в умовах війни.
Кооперативи – це дуже різноманітні сфери. Але ті, що поєднують людей навколо певної проблеми чи можливості, що дасть їм зменшення витрат чи збільшення доходів, – це дуже прикладна і практична річ у бізнесі та у житті.
Ми вже давно впроваджуємо кооперативні програми. Особисто я стала кооперативною фахівчинею в 2009 році. Моя спеціалізація – добре управління, стратегічне планування, прийняття рішень в кооперативах. У мене в команді є колеги, які спеціалізуються на бізнес-плануванні, на бізнес-процесах, на маркетинговій стратегії, на комунікаціях, також на різних фінансових моделях всередині кооперативів, звітності і оподаткуваннях саме кооперативів.
З початком повномасштабного вторгнення виклики збільшуються для всіх видів бізнесу, але в кооперативі ми бачимо більшу можливість перенаправити цю енергію і мати більшу сталість і навіть залучати більше ресурсів. Тому що є і внутрішній механізм залучення ресурсів самих членів і зовнішні механізми, такі як позики чи ґранти. В той же час, кооперація це також і розподіл ризиків, оскільки ризик падає не на одну людину, не на один бізнес, а є взаємопідтримка багатьох.
SEEDS: Які успіхи та виклики ви бачите в реалізації кооперативних проєктів в Україні?
Софія Буртак: У 2022-2023 роках нам вдалося налагодити партнерства з міжнародними кооперативними об’єднаннями з Канади, Італії, США, Великої Британії та Польщі. Це дало не лише моральну підтримку, але й реальні можливості для спільних бізнес-проєктів. Ми активно працюємо над експортом, імпортом продукції та створенням комерційних брендів українських кооперативів на міжнародній арені.
У сільському господарстві ми, мабуть, кооперували вже всі галузі. У нас є кооперативи в галузі молочного виробництва, плодово-овочевого, зернового, медового. У нас є маркетингові мультикооперативи, які мають різноманітну продукцію. Є також кооперативи, які розвивають власну доробку і експорт продукції за кордон.
Читайте також: Енергоефективність як ключ до стійкості: Як Бізнес Мережа Сільських Жінок допомагає громадам подолати виклики енергетичної кризи
SEEDS: Чи не могли б ви навести успішні приклади кооперації та вплив вашої організації на розвиток кооперації в Україні. Розкажіть зокрема про ветеранський кооператив та рух в цьому напрямку.
Софія Буртак: Ветеранський кооператив «Оберіг-Агро» на Миколаївщині став для нас прикладом того, як через бізнес можна підтримувати воїнів і створювати для них можливості повернення до мирного життя. Ця модель взаємопідтримки є особливо важливою для військовослужбовців, які після завершення служби зможуть повернутися до діяльності в кооперативі.
Крім того, інші кооперативи також впроваджують новітні технології, зокрема дрони, для підвищення продуктивності. Навички, здобуті у війську, успішно інтегруються в цивільне життя, що робить кооперативи ще більш ефективними.
Ми прагнемо не лише підтримувати сільські бізнеси, але й створювати умови для їхньої енергоефективності та незалежності, впроваджуючи інноваційні рішення на новому рівні.
Ми прагнемо рухатися у напрямку збільшення добробуту у сільських бізнесах і мати незалежність, енергоефективність і сталість щодо маркетингу продукції. А ще мати гарний дохід від впровадження технологій вже на іншому рівні, – інноваційному і більш технологічному.
Кооператив – це економічна модель, це не благодійна організація, і це важливо пам’ятати, наголошує Ірина Воловик, менеджерка проєкту CASE. Вона переконана, що партнерство Громадської Спілки «Бізнес Мережа Сільських Жінок» з міжнародною організацією Oxfam GB допомогла впровадити найкращі практики та залучити необхідні ресурси для сталого розвитку кооперативу “Оберіг-Агро”.
SEEDS: Як партнерство з Oxfam GB допомогло впровадити найкращі практики та залучити необхідні ресурси для сталого розвитку кооперативу “Оберіг-Агро”?
Ірина Воловик: Кооперація походить від англійського слова «co-operation», що означає «спільна діяльність». У сільському господарстві кооперація передбачає спільне виробництво, переробку та реалізацію продукції, а також спільне вирішення проблем. Це модель, що ґрунтується на спільних цінностях і меті.
Разом з тим, коли ми говоримо про кооперацію, завжди цікаво почути історію конкретного кооперативу, щоб зрозуміти, чому люди зібралися разом, чому вони вирішили створювати кооператив, яка проблема і потреба їх об’єднала.
Кооператив «Оберіг-Агро» був заснований у 2019 році з метою вирощування органічних овочів та підтримки ветеранів, які повернулися з АТО. Особисто я познайомилася з ними, коли проводила тренінги зі стратегічного розвитку від Кооперативної Академії. На цих тренінгах було очевидно, що члени кооперативу і засновники, мають чітко виражену спільну мету. Вони хочуть в своїй громаді почати спільний проєкт, вирощувати органічні овочі. Саме органічні, це була їх базова цінність.
Наступною цінністю стало те, що вони відкривали цей кооператив для того, аби дати можливість ветеранам, які повернулися з АТО, гідно працювати в своїй громаді, мати дохід, провадити економічну діяльність та розвивати свої родини та громаду. Спільні цінності органічності та підтримки стали основою для цього кооперативу.
Коли ми говоримо про сталий розвиток будь-якої організації, важливо розуміти, що для цього необхідна певна база. Для кооперативу, як показує практика, такою базою є три основні «кити».
Читайте також: Продовольча безпека громад. Від гуманітарної допомоги до продовольчої стійкості: роль жінок та жіночих організацій
По-перше, це спільне бачення членів кооперативу. Коли всі учасники поділяють єдину мету, формування стратегії та визначення пріоритетів стають набагато простішими. Спільне бачення дозволяє приймати рішення на основі консенсусу та забезпечує цілісність у розвитку.
По-друге, необхідно створити чітко налагоджену організаційно-управлінську структуру. Кооператив – це специфічна модель бізнесу, що ґрунтується на принципі демократії: «один член – один голос». Важливі стратегічні рішення приймаються на загальних зборах, які також делегують правлінню кооперативу повсякденне керівництво. Це правління може найняти менеджера або виконавчого директора для щоденних операцій.
Ця система не завжди зрозуміла тим, хто приходить з інших форм бізнесу, або взагалі тільки починає бізнес. Для того, щоб кооператив працював, принцип демократії, всі принципи доброго керівництва, так ми їх називаємо, мають бути забезпечені. Це основа стабільного розвитку.
Кооператив – це економічна модель, це не благодійна організація, і це важливо пам’ятати.
По-третє, ключовим фактором є ресурсна база. Це можливість інвестувати в розвиток кооперативу, створювати і накопичувати додану вартість, а потім реінвестувати її в подальшу діяльність. Без надійної ресурсної бази кооператив не зможе забезпечити свій довгостроковий успіх і сталий розвиток.
З початком повномасштабної війни, коли більшість членів кооперативу пішли на фронт, кооператив залишився під опікою жінок, що призвело до суттєвого навантаження на них. Партнерство з Oxfam GB стало ключовим у цей складний період, забезпечивши не лише фінансову підтримку, але й стратегічні ресурси для сталого розвитку.
Oxfam допоміг у створенні інфраструктури: побудовано 14 теплиць, сонячну електростанцію потужністю 30 кВт, проведено освітлення та водопостачання. Також було закуплено обладнання для теплиць. Ці інвестиції суттєво підвищили потенціал кооперативу.
Однак не менш важливими були “м’які” інвестиції: тренінги з бізнес-процесів, маркетингових стратегій, управління, бухгалтерії та екологічних аспектів. Це допомогло не тільки розвинути кооперативну ідентичність, але й забезпечити правильне управління та впровадження екологічних практик.
Коли започатковувався проєкт CASE, його головним завданням було надати підтримку, в першу чергу, жінкам, які залишилися з кооперативним бізнесом сам на сам. На мою думку, закласти основи сталого розвитку кооперативу навіть в умовах воєнного часу вдалося саме за підтримки проєкту і діяльності ГС «Бізнес Мережа Сільських Жінок».
SEEDS: Чи потрібен кооператив під час війни?
Ірина Воловик: Бачення того, чи потрібен кооператив і під час війни, і після війни тільки зміцнилось. В наших розмовах з жінками та чоловіками, які зараз на фронті, чи з тими, які працюють в кооперативі, постійно звучить, що кооператив важливий, тому що це те місце, куди наші ветерани будуть повертатися після закінчення бойових дій, після перемоги.
Для них важливо знати, що там, вдома, на них чекає справа їхнього життя. Те, що вони починали. Що ім є куди повернутися і продовжити свою справу.
Також залишається цінністю органічне виробництво овочів. Попри складнощі цього процесу у воєнний час, попри те, що доводиться говорити більше про якість, ніж про кількість виробленої продукції, попри те, що це тягне за собою певні економічні виклики, органічне спрямування кооперативу залишається важливим для його членів. Про це також постійно наголошують і жінки-члени кооперативу, і чоловіки.
Вагомим внеском проєкту є розвиток виробничої бази кооперативу, адже можливості інвестувати в його розвиток у самих членів практично відсутні під час війни.
Проєкт CASE, дав змогу не тільки створити фізичну інфраструктуру, але й забезпечити навчання і підтримку, необхідні для стабільного розвитку кооперативу. Це дозволяє кооперативам адаптуватися і розвиватися навіть у найскладніших умовах.
Кооператив – це специфічна бізнес-модель, вона потребує правильного управління і керівництва. З одного боку, принцип демократії привертає увагу, приваблює потенційних членів кооперативу. З іншого боку, він викликає певні складнощі в налагодженні процесів управління.
Під час проєкту за підтримки наших партнерів Oxfam були проведені кілька серій тренінгів з членами кооперативу для того, щоби пропрацювати економічну модель, бізнес-процеси, запланувати маркетингову стратегію на наступний сезон. Фокус був на тренінгах, які сприяють саме зміцненню кооперативної ідентичності цієї організації.
Крім того, надавалися консультації як з питань менеджменту в кооперативі, так і з бухгалтерського обліку та оподаткування. Це теж дуже важливо. Кооперативи часто ставлять на паузу свою діяльність, коли стикаються з певними проблемами, пов’язаними з введенням обліку, оподаткуванням чи звітністю. Не тому, що вони не хочуть платити податки, а тому, що в багатьох випадках бракує саме знань, людських ресурсів для того, щоб вести бухгалтерію і правильно відображати всі операції.
Насправді, це прикро, адже за умов належної підтримки багато кооперативних організацій показують чудові результати. Консультаційний супровід, наданий на ранніх етапах становлення кооперативів, згодом трансформується у стабільний розвиток.
Важливим для кооперативу «Оберіг-Агро» стала експертна підтримка проєкту в питаннях, пов’язаних з екологією. Залучені фахівці проводили тренінги з екологічних стандартів, безпеки продукції та забезпечення якості. Одним із ключових досягнень стала сертифікація кооперативу як органічного виробника і розробка екологічної політики. Ці питання часто залишаються поза увагою в кризових умовах або на етапі становлення, проте вони мають вирішальне значення. Ми розуміємо, що збереження природних ресурсів України, навіть під час війни, є не менш важливим, ніж інтеграція в європейські ринки.
Підтримка проєкту, яка стосується екологічних ініціатив, є не менш цінною, ніж матеріальні ресурси, надані для розвитку інфраструктури кооперативу.
SEEDS: Які досягнення ви можете відзначити у розвитку кооперативу завдяки підтримці проєкту?
Ірина Воловик: Одним з ключових досягнень нашого кооперативу є отримання органічної сертифікації. Ми продовжуємо діяльність, незважаючи на воєнні дії, блекаути, відсутність води та зміни клімату. Також було налагоджено бізнес-процеси, документообіг та бухгалтерію в новій виробничій моделі кооперативу.
Серед інших успіхів варто відзначити залучення активних жінок до прийняття рішень у кооперації. Проєкт підтримував жіноче лідерство та мережування. Ми організували поїздки до кооперативу «Файна поляна» у Тернопільській області, а також на форуми мережі, де наші жінки мали можливість побачити, як розвиваються інші кооперативи та жіночі підприємства. Це дійсно надихає та надає впевненості.
SEEDS: Які нові програми чи ініціативи плануються для подальшого розвитку сільських громад та кооперації?
Ірина Воловик: Якщо говорити про майбутнє, то на наступний сезон нашим головним завданням є впровадження економічно обґрунтованої маркетингової стратегії, яка орієнтована на актуальні ринкові тренди. Ми плануємо вийти на нові ринки та створити додану вартість для кооперативної продукції. Це може бути як первинна обробка, так і пакування продукції. Наразі ми активно працюємо над цією стратегією.
Також важливим є розширення членства. Потужності кооперативу дозволяють нам збільшити кількість членів, а забезпеченість електроенергією та водою відкриває нові можливості для інформаційних кампаній. Ми хочемо пропагувати переваги кооперації серед місцевої громади, особливо серед жінок.
SEEDS: Як місцеві та регіональні органи влади можуть сприяти розвитку кооперативів та жіночого підприємництва у сільських громадах?
Ірина Воловик: Кооперативи завжди працюють у тісному зв’язку з місцевими громадами, оскільки їхні члени є мешканцями цих громад. Партнерство між кооперативом і громадою є основою стабільного розвитку.
Будь-який кооператив завжди працює в умовах конкретної громади, тому що члени кооперативу – мешканці цієї громади. Тому партнерські стосунки між кооперативами та громадою – це основа і запорука стабільного розвитку, як кооперації, так і громади.
Що може громада зробити, щоб сприяти розвитку жіночого підприємництва? На мою думку, це, в першу чергу, інформування. Інформування жінок про те, що можливості існують. Інформування про те, які програми, фонди, навчальні проєкти доступні для жінок тієї чи іншої громади.
Це підтримка громадських організацій, жіночих, на рівні громади. Це сприяння в тому, щоб питання доступу жінок громади до ресурсів було пріоритетним.
Особливо важливим є доступ кооперативів до земельних ресурсів. Кооперативів і жінок. Наприклад, жінки, які займаються молочним тваринництвом, часто стикаються з тим, що пасовища передають в оренду фермерам , які вирощують технічні чи зернові культури на продаж поза межами громади. Якщо ж ці землі будуть доступні кооперативам, це допоможе підтримувати місцеву продовольчу безпеку.
Роль жінок у забезпеченні продовольчої безпеки України під час війни значно зросла, і вона залишатиметься такою у повоєнний період. Ті громади, які підтримують жінок-підприємиць та кооперацію, матимуть стратегічні переваги і вищий рівень життя.
Володимир Федоренко – голова правління сільськогосподарського кооперативу «Оберіг-Агро» переконаний, що використання сонячної станції, яку вдалось встановити за допомогою Бізнес Мережі Сільських Жінок, допомагає знижувати витрати на енергію та збільшувати енергонезалежність не тільки кооперативу, а й всієї громади.
Володимир Федоренко:
Наша автономна сонячна станція не тільки забезпечує кооператив, але й допомагає мешканцям громади. Під час аварійних відключень ми підключили резервне живлення для насосної станції, що забезпечує водою третину нашого населення. Це стало можливим завдяки сонячній енергії.
Цей рік у нас був досить важкий – через аномальну спеку ми втратили до 70% врожаю. Але наявність сонячної станції – це дуже великий плюс. Світло є, і ми ні від кого не залежимо.
На даний момент наша сонячна станція дає можливість працювати насосам – в наших теплицях використовується крапельне зрощення. Станція забезпечує роботу системи крапельного зрошення в теплицях навіть під час відключень, адже її потужність становить 30 кВт, і вона оснащена акумуляторами для роботи вночі.
Наша станція працює на чистій енергії – без викидів, на відміну від теплових чи атомних електростанцій. Завдяки активному сонячному випромінюванню в південному регіоні, ми можемо швидко накопичувати електроенергію та використовувати її максимально ефективно.
Завдяки підтримці Бізнес Мережі Сільських Жінок, ми отримали не лише фінансування для цього проєкту, але й допомогу у навчанні наших членів кооперативу – як жінок, так і чоловіків.
Цього року ми отримали повну органічну сертифікацію – українську та європейську. Вирощуємо овочі за органічними стандартами, використовуючи тільки біопрепарати українського виробника.
Володимир Цимбала – менеджер сільськогосподарського кооперативу «Оберіг-Агро» вважає, що отримання органічної сертифікації завдяки підтримці проєкту стало вирішальним кроком для забезпечення високої якості продукції та подальшого розвитку кооперативу.
Володимир Цимбала:
Наразі наш кооператив вирощує виключно органічні овочі і продовжує активно розвиватися, залучаючи нових членів. Кооперація відкриває перед нами більше можливостей як для вирощування, так і для реалізації продукції. Наш кооператив зарекомендував себе як надійний виробник здорової та якісної продукції, що є важливим для громади та країни в цілому. Сподіваємось, що цього року ми приймемо ще більше членів і працюватимемо на повну потужність.
Наразі в Україні багато неякісної продукції, і про екологію мало хто дбає. З моменту створення нашого кооперативу ми вирішили займатися саме органічним вирощуванням. Спочатку ми впроваджували технології органічного землеробства, а завдяки підтримці ГС «Бізнес Мережа Сільських Жінок» отримали офіційний сертифікат органічного виробника.
Крім того, в рамках проєкту було ініційовано встановлення сонячної електростанції потужністю 30 кВт. Проведений енергоаудит дозволив нам не лише забезпечити кооператив електроенергією, але й зекономити кошти та акумулювати їх для майбутнього розвитку. Вирощування овочів потребує великих енергетичних ресурсів, тому в перспективі плануємо встановити холодильне обладнання для зберігання продукції.
Сонячну станцію встановили вчасно – перед початком блекаутів. Вона показала свою ефективність, особливо під час вимкнення електроенергії, що дозволило нам значно скоротити витрати на електрику. В літній період вони були практично відсутні. Ми стали енергонезалежними, а під час відключень електроенергії навіть допомагали місцевій громаді.
Крім того, Бізнес Мережа Сільських Жінок допомогла нам зі свердловиною для забезпечення кооперативу власними водними ресурсами, що є надзвичайно важливим для вирощування овочів. Були труднощі через бойові дії, оскільки багато компаній відмовлялися працювати в нашій місцевості. Але завдяки підтримці проєкту ми змогли реалізувати цей важливий елемент.
Завдяки сучасним технологіям та підтримці ГС «Бізнес Мережа Сільських Жінок» членкині кооперативу значно вдосконалили своє сільськогосподарське виробництво.
Валерія Цимбала, членкиня кооперативу «Оберіг-Агро»:
Бізнес Мережа Сільських Жінок та Oxfam в першу чергу навчили членів кооперативу як правильно працювати з землею і взагалі з рослинами, організували навчання. Також вони допомогли зі встановленням теплиць і облаштуванням їх.
Громадська спілка «Бізнес Мережа Сільських Жінок» продовжує підтримувати сільських жінок, надаючи їм необхідні інструменти для розвитку бізнесу та лідерства, незважаючи на виклики, що стоять перед Україною. Ці жінки є справжніми прикладами сили, мужності та незламності, які щодня змінюють обличчя українського села.
Приєднуйтеся, якщо хочете підтримати цю важливу ініціативу!
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!