Новий антирекорд: прибутковість виробництва молока в Україні карколомно падає
Українські молочники глобально втрачають від пандемії. Тільки за останній місяць цієї осені індекс умовної прибутковості виробництва молока в професійних господарствах (УМІ) встановив історичний рекорд падіння. Про це повідомив економіст інвестиційного департаменту Продовольчої та сільськогосподарської організації ООН (ФАО) Андрій Ярмак, пише SEEDS.
«В листопаді УМІ встановив історичний рекорд падіння – відразу на 9,6%. Такого в листопаді ніколи не було. Середній показник листопада за останні 9 років становив плюс 3,1%, хоча раніше тричі бувало, що показник УМІ незначно знижувався. УМІ впав, не зважаючи на досить значне зростання цін на молоко – на 7,6%!
Головна причина падіння відразу стає зрозумілою – це швидке здорожчання кормових компонентів, особливо кукурудзи та фуражної пшениці. Вони потягнули за собою і шроти, які зросли в ціні приблизно так само, як молоко.
Відповідно в листопаді 2020 показник УМІ вже був гіршим за листопад 2019 на шокуючі 44,5%!
Більше того, це найнижча прибутковість виробництва молока в листопаді за всю історію наших спостережень (тобто за 10 років)», – пише Андрій Ярмак на своїй сторінці у Facebook.
«Але оскільки рік починався на позитивній ноті, то в цілому за 11 місяців 2020 року виробники заробили лише на 10% менше, ніж за той самий період попереднього, і рік, все ще, не є таким вже й негативним – якщо брати останні 5 років, то в 2020му 11 місяців дали нашим молочникам на 5% більше прибутку.
Чого чекати далі? Що з того, що в середньому в попередні роки в грудні УМІ зростав на 1,5%? Що з того, що зростають світові ціни завдяки гарному попиту Китаю? Що з того, що навіть молочний жир почав відновлювати свою вартість, якщо ми не можемо реально встановити цінність продуктів в умовах глобальної економічної кризи, яка поступово перетікає в фінансову.
Але я дуже радий, що ми зробили УМІ, який все це враховує і показує дуже реальну ситуацію з тим, скільки ж грошей насправді в кишені виробника – більше, чи менше. І в листопаді їх точно стало менше, не зважаючи на зростання ціни на молоко», – зазначив експерт.
«Тому, не зважаючи на повальну ефорію, я вважаю, що молочники все-таки глобально втрачають від пандемії, і ці втрати будуть тривати ще кілька сезонів. А в цих умовах будуть виживати лише найбільш ефективні, як це завжди бувало під час криз.
Нагадаю, що УМІ – це відношення ціни на сире молоко першого ґатунку до вартості концентрованого кормового раціону в комерційних господарствах. Абсолютне значення УМІ аналізувати немає сенсу – воно ні про що не говорить, а ось динаміка УМІ дуже чітко показує зміни в прибутковості виробництва молока безвідносно інфляції та девальвації, адже ці два важливих фактори враховані в рівнянні через зміну цін кормів та молока. При цьому, в залежності від змін в рівнях ефективності, в окремих господарствах УМІ може зростати швидше або повільніше», – нагадав Андрій Ярмак.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!