Нетепличні умови для розвитку тепличного бізнесу
Незважаючи на те, що площі під овочами закритого грунту в Україні зростають протягом останніх 3-х років, число теплиць під томатами продовжує скорочуватися. Як наслідок, експорт томатів в 2018 році склав лише 15,2 тис. тонн, що є найгіршим показником за останні 12 років. Про те, яка зараз ситуація на українському тепличному ринку читайте в інтерв’ю EastFruit з Олександром Дідиком, заступником генерального директора з виробництва ПрАТ «Зміївська Овочева Фабрика».
– Пане Олександре, яку частку в Вашому виробництві становить вирощування огірків / томатів?
– На сьогоднішній день 100% нашого виробництва складають огірки. В цьому році команда зупинилася на тому, що вирощування цієї культури є більш рентабельною, внаслідок чого були внесені деякі корективи у виробництво.
– Які огірки вирощуєте: партенокарпичні або бджолозапильні?
– Вирощуємо цільнозапильні огірки сорту «Естафета».
– Площі під томатами закритого грунту скорочуються (стаціонарними теплицями), з чим це пов’язано на Ваш погляд?
– Так, дійсно спостерігається тенденція зниження площ під стаціонарними теплицями. Ситуація, що склалася пов’язана, в першу чергу, з втратою російського ринку, так як більшість виробників овочів закритого грунту раніше орієнтувалися саме на Росію.
– Як на Ваш погляд скорочення площ відіб’ється на ринку?
– Попит і пропозиції вирівнюють ціну (співвідношення пропозиції і попиту).
– Які Ви бачите шляхи вирішення проблеми скорочення площ стаціонарних теплиць?
– Я вважаю, для того щоб, ситуація на ринку змінилася, в першу чергу потрібно встановити мито на турецьку продукцію, оскільки конкурувати в ціні з турецькими помідорами дуже складно.
-На якого споживача Ви сьогодні орієнтуєтеся: українського чи зарубіжного?
– На сьогоднішній день орієнтуємося на український ринок. Раніше основним споживачем нашої продукції була Росія, але зараз цей ринок закритий. На ринок Євросоюзу вийти дуже складно, оскільки в Європі велика кількість власних теплиць, а також значна підтримка власних виробників. Звичайно, зараз ми здійснюємо невеликі поставки в Білорусь і країни Прибалтики, але, в цілому, ситуація з цього напрямку плачевна.
– На які місяці припадають пікові відвантаження товару з вашого підприємства і на які місяці мінімальні?
– З урахуванням того, що вирощуванням огірків ми займаємося з лютого по червень, пікові відвантаження здійснюємо навесні, в березні – квітні.
– Яку частку займає опалення теплиць в структурі собівартості Вашої продукції?
– Точних цифр не можу дати, але думаю, що опалення займає десь половину від собівартості продукції. Наші теплиці розташовані біля Зміївської ТЕС, тому зараз основне джерело тепла – теплова електростанція. Якщо говорити про опалення теплиць газом, то таке виробництво не є рентабельним.
– Які шляхи зниження собівартості Ви бачите?
– Зараз важко знайти якісь варіанти зниження собівартості. Для зменшення витрат потрібно впроваджувати передові технології, зокрема ставити голландські 7-ми або 9-ти метрові теплиці.
– Що з нових технологій Ви застосовуєте у своєму виробництві?
– Якщо говорити про технології, то потрібно переходити на все ті ж голландські теплиці. На сьогоднішній день ми ще не впроваджуємо дані технології, але питання поки що відкрите. Витрати на будівництво таких теплиць досягає 1-1.5 мільйона євро, а їх період окупності в середньому – 15 років. І на даному етапі такі інвестиції ми вважаємо досить сумнівними і ризиковими.
– Які бачите тренди в плодоовочевому секторі?
– Швидше за все, обсяги експорту овочів закритого грунту рости не будуть, оскільки ситуація з російським ринком найближчим часом не зміниться. Теоретично, можливі поставки в Європу – але це варіант, також є досить сумнівним. Тому основний наш ринок – це внутрішній.
Youtube та Підписуйтесь!