Навіть карантин не допоможе плодоовочевому сектору України повністю перейти в рітейл
Другий тиждень поспіль Україна живе в стані карантину, який обумовлений стрімким поширенням у світі вірусу COVID-19. З початку попереднього тижня в усіх регіонах почали масово припиняти роботу оптові та роздрібні ринки, через які реалізовувався основний обсяг плодоовочевої продукції.
“Здавалося, тимчасове припинення роботи оптових ринків і труднощі з логістикою в країні, які з’явилися паралельно, дають супермаркетам непоганий шанс вийти на новий рівень обсягів в реалізації овочів і фруктів в Україні. Але, в черговий раз учасники плодоовочевого бізнесу зіткнулися одразу з декількома ключовими, і далеко НЕ новими для нашої країни проблемами”, – пише в своєму блозі на EastFruit міжнародний консультант ФАО (ООН) Олександр Хорєв.
“В першу чергу, цивілізована робота з мережами має на меті тільки офіційні фінансові операції і наявність повного пакету документів на пропоновану продукцію. І ні для кого не секрет, що український плодоовочевий сектор сьогодні, як і в 2000-му, як і в 2010-му, продовжує залишатися в тіні, причому, як і десять років тому, за готівковий розрахунок сьогодні реалізується велика частина від усього обсягу фруктів і овочів в Україні.
Другий момент, який на сьогодні не дозволяє повністю перейти плодоовочевому сектору в рітейл, це чіткі вимоги по кожній окремо взятій позиції плодоовочевої групи. А до переліку основних показників, які регламентуються мережами відносяться: якість, упаковка, температурний режим і т.д., тобто саме ті моменти, які продовжують ігнорувати багато українських виробників”, – зазначив експерт.
“За словами представників мереж, весь минулий тиждень торгівля овочами та фруктами була дуже активною, і по деяких позиціях навіть вдалося трохи збільшити обсяги продажів. Але знову ж, за словами рітейлерів, істотного зростання обсягів реалізації овочів і фруктів через мережі супермаркетів очікувати не варто, так як і в подальшому, в Україні будуть мати місце два дуже важливих вищезазначених стримуючих фактора.
Ситуація, що склалася в Україні, не може пройти без наслідків для плодоовочевої торгівлі, і перший тиждень карантинних заходів вже принесла свої результати”, – зазначає Олександр Хорєв.
“Зазвичай, у другій половині сезону, виробники починають підвищувати ціни на яблука і овочі борщового набору, у міру виснаження наявних запасів продукції в сховищах, а за даними аналітиків “АПК-Інформ: овочі фрукти”, станом на останню декаду березня 2020 року, в наявності у українських фермерів є запаси всіх без винятку овочів борщового набору та яблук.
І тільки в сегменті якісної картоплі є явний недолік обсягів продукції до завершення нинішнього сезону. Саме картопля, за даними “АПК-Інформ: овочі і фрукти” додала у вартості за останній тиждень від $0,04 до $0,11 на кілограмі, а загальний діапазон оптових цін на картоплю в Україні в кінці минулого тижня склав $0,29-0, 36/кг.
Як повідомили представники оптових компаній, імпорт картоплі з Російської Федерації, який вже став традиційним для України в нинішньому сезоні, з введенням карантинних жорсткостей припинений, а місцевої картоплі відповідної якості, як зазначалося вище, в українських сховищах недостатньо”, – нагадав консультант ФАО.
“Але лідером за темпами зростання цін на сьогоднішній день в Україні – залишається цибуля. Навіть враховуючи той факт, що цибуля в українських сховищах ще є, ажіотаж з початком дії карантинних заходів та непідтверджена інформація про користь цибулі при боротьбі з вірусними інфекціями – дали “зелене світло” українським фермерам.
Тільки за останні 7 днів, цибуля в Україні подорожчала від $0,22 до $0,26 на кілограмі, а діапазон оптових цін зріс до $0,40-0,47/кг. За словами українських фермерів, подальше зростання цін на цибулю цілком імовірне, якщо ситуація на ринку продовжуватиме розвиватися за нинішнім сценарієм.
Решта овочів борщового набору і яблука на минулому тижні продовжували реалізовуватися за раніше встановленими цінами, але ситуація в кожному окремо взятому сегменті може кардинально змінитися вже в найближчі дні, так як спрогнозувати розвиток ситуації на плодоовочевому ринку в період дії карантину, стрімкого поширення COVID-19, обмеження міжнародної торгівлі, проблемами з логістикою всередині країни і т.д. – дуже складно”, – додав Олександр Хорєв.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!