Глобальні тренди й зміни в агро: куди прямує АПК України?
Трансформація всього сектору АПК з кожним роком стає все більш динамічною, оскільки агросектор постійно стикається з новими викликами та загрозами: від кліматичної нестабільності до загострення питання продовольчої безпеки. Щоб бути конкурентоспроможними на глобальних аграрних ринках через 3-5 років, необхідно змінити парадигму мислення українського агрокомплексу. Таку думку висловила Ольга Трофімцева, експерт у галузі АПК, в.о. міністра аграрної політики та продовольства України (2019 р.) під час конференції «From Local to Global: СУПЕРФУДИ. ТЕХНОЛОГІЇ. РИНКИ», організованої агромедіа-агенцією SAPIENZA за підтримки Київського контрактового ярмарку, повідомляє SEEDS.
«Я б хотіла, щоб держава відчула глобальні тренди й глобальні зміни, які існують в усьому світі. Я не бачу план дій, де ми хочемо бути через 20 років. Об’єктивно, ми маємо інституційно ослаблену аграрну політику і відсутність стратегії. Щоб зайняти достойну нішу в глобальній економіці, необхідно поступово переходити від лінійної системи виробництва до поняття кругової економіки», – зазначила експерт у галузі АПК, в.о. міністра аграрної політики та продовольства України (2019 р.).
До того ж Ольга Трофімцева наголосила на тому, що глобальний ринок має низку споживчих трендів. «Люди хочуть купувати корисну продукцію. Здоров’я – головний тренд на сьогодні. Споживачі все більше прагнуть до зручності та технологічності. Ми, як споживачі, хочемо витрачати менше часу на придбання продуктів. Тому зараз існують простіші способи збуту товару для підприємця, наприклад, Інстаграм.
Наступний споживчий тренд – альтернативні джерела протеїну. Є дві причини чому люди переходять на рослинне м’ясо: з одного боку деякі споживачі проти вбивства тварин, а з іншого – деякі турбуються про екологію, вплив сільськогосподарського виробництва, а особливо тваринництва на навколишнє середовище. Крім того, все більше людей намагаються дотриматися концепції сталого розвитку та зменшення відходів. І наостанок, споживачі хочуть експериментувати зі смаками і пробувати нові види продукції», – вважає експерт.
Для аграріїв існує серйозна проблема – зсунення кліматичних зон за останні 10 років. Агрокліматичні зони України – Степ, Лісостеп та Полісся зазнають кардинальних змін, змістившись на північ. Зона Полісся майже зникла.
Зростання цін на продукти – це ще початок
«Зростання цін на енергоносії – перший крок зростання вартості логістики, собівартості виробництва готової продукції, відповідно – за деякий час це дійде і до нас, як до кінцевого споживача. Думаю, що це початок суперциклу, в якому ми знаходимося, і нам потрібно бути готовими. Критикувати наших виробників за те, що підвищуються ціни на продукти – абсолютно неправильно.
Окрім зростання цін на продукти я ще відчула в деяких мережах супермаркетів відсутність звичайних продуктів. Ці пусті полички говорять нам про те, що не все так ідеально працює в ланцюгах постачання», – розповіла експерт.
Окрім вищезазначених загроз для аграрного сектору, Ольга Трофімцева виокремлює іншу проблему – нестачу кадрів, яка спричинена трудовою міграцією до ЄС та відсутністю трудової міграції в Україну для заповнення прогалин. Вона припускає, що через 3 роки в Україні буде відчутний дефіцит трудових ресурсів на всіх рівнях. На ринку праці з’явилося покоління Y та Z, яких не втримати на роботі високою зарплатою, які не хочуть прив’язуватися до якоїсь конкретної сфери.
Що відбувається з агросектором України?
«У нас дійсно є успішні приклади в агротехнологіях, але вони точкові, тобто у нас не побудована якась екосистема для цих технологій. Знову ж таки, я відчуваю роздвоєння думки: з одного боку ми маємо чудові результати з агротехнологіями, а з іншого – величезна кількість маленьких виробників надзвичайно далека від цих агротехнологій.
Ми маємо приклади успішного виробництва в нішах від амаранту до технічних конопель, але знову ж таки, – це явище точкове», – підсумувала експерт у галузі АПК, в.о. міністра аграрної політики та продовольства України (2019 р.).
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!