Ферма у смартфоні, гідропоніка та інші секрети від виробників зелені з Одещини
Міські мешканці Ольга та Дмитро Бекетови, власники крафтової торгової марки “Zelenna”, проживали і працювали в Одесі та ще кілька років тому не могли уявити, що у майбутньому стануть фермерами, вирощуватимуть власну зелень і виготовлятимуть ексклюзивну крафтову продукцію. Проте, випадок та саджанці фундука докорінно змінили їхню долю, повідомляє SEEDS.
«В подарунок кумові мій чоловік через інтернет замовив 50 саджанців фундука. Проте, коли ми їх отримали, зрозуміли, що вони занадто маленькі і висаджувати їх на дачі ще зарано. Тому, мій чоловік організував маленьку домашню теплицю, придбав необхідні добрива, фітолампу і з головою занурився в тонкощі вирощування рослин. Після фундука, у нас на столі почала з’являтися зелень, власноруч вирощена моїм чоловіком», – розповідає Ольга.
Проте, смакуючи свіжим домашнім салатом, Ольга і уявити собі не могла, яке продовження матиме нове захоплення чоловіка.
«Історія нашого «зеленого бізнесу» розпочалася два роки тому, в мій День народження, на який отримала в подарунок від чоловіка ключі. Виявилося, що вони – від новопридбаної ферми. Коли я зайшла в приміщення, де знаходилися стелажі та незнайоме мені обладнання – лампи, рекуператори, насоси, мене охопила паніка, адже я абсолютно не розуміла, що з цим усім робити, з чого починати», – розповідає Ольга.
Подружжя з головою поринуло у фермерські будні, висадили перші саджанці, а Ольга, яка працювала в одному з одеських банків, занурилася у вивчення нової для себе сфери. Народження нового бізнесу якраз співпало з початком карантину, тому в неї з’явився час для отримання необхідних нових знань.
У процесі роботи багато що не вдавалося з першого разу. До, прикладу, подружжя не знало про те, що щоб отримати хороший результат, потрібно закуповувати якісне закордонне насіння. Тому, перші врожаї нової ферми мали, м’яко кажучи, не зовсім презентабельний вигляд. Крім того, молоді фермери не розуміли, які саме рослини слід вирощувати для того, щоб залучити постійних клієнтів і, відповідно, отримувати прибуток. Ольга організувала на фермі експериментальну грядку, де садила різні рослини і відслідковувала результат. В результаті, Ольга та Дмитро вирішили зупинитися на вирощуванні різних видів салату, листових овочів та пряних трав. Наразі, свіжі та корисні салатні культури на підприємстві можна замовити навіть взимку. Проте, після отримання першого великого врожаю з’явилися нові труднощі.
«Ми ніколи не бачили такої кількості базиліку і не уявляли, куди його можна продати влітку, коли свіжу зелень можна було знайти на кожному кроці, ще й по низькій «сезонній» ціні. Тому, після недовгих роздумів, вирішили його переробити і продавати вже як новий, крафтовий продукт. Перший рецепт хумусу я знайшла в кулінарній книзі моєї бабусі і відразу розпочала готувати. Вийшло надзвичайно смачно та ароматно. Процес настільки мене захопив, що я поринула у світ інтернету, розшукувала і відразу тестувала нові цікаві рецепти», – ділиться досвідом Ольга.
Такий ароматний крафтовий товар сподобався людям, і у подружжя з’явилися перші постійні клієнти. Це надихнуло їх на пошук нових, нестандартних рецептів запашних і корисних соусів, намазок, паст. В подальшому, продукція, виготовлена з власноруч вирощеної зелені, стала візитівкою молодої ферми Ольги та Дмитра. Сьогодні, серед асортименту ZELENNA можна знайти різні види песто, хумусів, пікантний грузинський соус з червоним базиліком, сети з мікрогріну, вітамінні бокси з різними видами зелені.
«Особливої уваги заслуговує наш соус з мангольду – перший соус з цієї рослини, зроблений в Україні, – розповідає Ольга, – ми довго шукали найкращий рецепт, експериментували зі складниками. Тут нам в нагоді стала другa вища освітa Дмитра, який закінчив Одеську харчову академію за спеціальністю консервування. Методом проб і помилок, ми таки винайшли найкращий склад і поєднали легкий смак мангольду з родзинками і горіхом кеш’ю. В результаті, отримали ні з чим не зрівняний смак, який користується великою популярністю як серед одеситів, так і серед клієнтів нашого інтернет-магазину зі всієї України».
Проте, молоді фермери виділяються серед аналогічних підприємств не лише оригінальними крафтовими продуктами. Ще однією особливістю зеленої ферми подружжя Бекетових є дистанційне керування всіма процесами вирощування і догляду за рослинами.
«За допомогою зручної програми «Ферма в смартфоні», ми маємо змогу контролювати освітлення, температуру, рівень зволоження повітря, вміст у повітрі СО2, а також, проводити полив рослин, – розповідає Ольга, – автоматизація операційних процесів дозволяє отримати вільний час, що дозволяє нам займатися стратегічними процесами розвитку підприємства, навчатися новому, експериментувати з новими смаками й рецептами».
Дмитро та Ольга власноруч зробили сайт ферми і, налагодивши основну технічну роботу у теплицях за допомогою мобільного додатку, вирішили максимально автоматизувати ще й обробку замовлень від покупців інтернет-магазину. Тому, наразі всю інформацію про нові та оброблені заявки також отримують на смартфон, що допомагає їм швидко опрацьовувати запити і без затримок відправляти товар у всі куточки України.
З самого початку ведення бізнесу, уся продукція зеленої ферми вирощується по системі гідропоніка (вирощування рослин без грунту), що допомагає раціонально використовувати природні ресурси, зокрема, воду, економити місце та не чинить жодного шкідливого впливу на навколишнє середовище. Крім того, усі рослини, вирощені по цій системі, відрізняються прекрасним ароматом, чудовим зовнішнім виглядом та смаковими властивостями.
Проте, молоді підприємці не збираються зупинятися на досягнутому. У найближчих планах подружжя відкриття нового відділу, де вони вирощуватимуть культури, що потребують помірнішого температурного режиму: шпинат, руколу та інші.
Також, мріють побудувати нову велику ферму, організувати окремий напрямок бізнесу з вирощування полуниці та, в тандемі з іншими українськими фермерами, створити кооперацію виробників крафтової продукції для розширення асортименту, обміну новими ідеями та власним досвідом.
«Хочемо отримувати нові знання та ділитися власним досвідом з іншими фермерами, адже, свого часу, найбільше потребували актуальних знань та вмінь для ефективного ведення нового для нас бізнесу, – говорить Ольга, – у цьому нам дуже допомогла співпраця з проєктом “АГРО” від USAID, завдяки якій, під час тренінгів, майстер-класів, форумів ми отримали багато актуальної інформації щодо маркетингової діяльності, пошуку клієнтів, ведення сайту та соціальних мереж, оформлення етикеток, упакування товару та інших цінних для нас знань, які успішно застосовуємо на практиці. Корисним був також досвід участі у ярмарку, де ми змогли особисто познайомитися та поспілкуватися з потенційними клієнтами, отримати заряд позитиву і натхнення на подальші звершення».
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!