Чому в Україні розвивається переважно дрібний тепличний бізнес
Значну частку українського ринку овочів закритого ґрунту сьогодні займає імпортна продукція. Як не дивно, але імпортні тепличні овочі значно дешевші за українські.
Серед причини такого – відсутність підтримки тепличників з боку держави. Про це розповів фахівець ринку тепличної продукції, екс-директор тепличного комбінату «СОТЕКО», що на Львівщині Сергій Костюк.
– Виробництво овочів закритого грунту викликає зацікавленість у багатьох виробників – покупці хочуть вживати свіжі овочі та фрукти цілий рік і готові платити за них більше, ніж за сезонні овочі. Які тенденції тепличного бізнесу переважають в Україні?
– В Україні тепличний бізнес розвивається хвилеподібно. З 2004 по 2010 рік у нас будувалась велика кількість тепличних комплексів, які постійно модернізували, в даний сегмент бізнесу вкладалися гроші, і він мав досить високу рентабельність, яка потім почала падати, відповідно хвиля розвитку пішла вниз. За моїми спостереженнями, нижня точка – 2018 рік.
Сьогодні рентабельність тепличного бізнесу знову почала йти вгору. Але великих тепличних комплексів в Україні на даний момент не будують, напевно, причиною є недостатня підтримка галузі з боку держави. Тому гроші вкладають в інший бізнес, який може принести більше прибутку.
Цікавий сегмент – це вирощування зелені, яке відбувається вже навіть не в теплицях, а в пристосованих приміщеннях. Це, зокрема, стосується вирощування салатів. Тому у нас швидше розвивається сегмент дрібного тепличного бізнесу.
– Які культури найбільш оптимальні для розвитку бізнесу з виробництва овочів закритого грунту?
– Якщо взяти 100% виробництва, то приблизно 90% займає група «огірок і помідор». Не має значення, в яких теплицях: скло або плівка. Ця група домінує. Решта 10% – перець, редис, рання капуста, салатні культури.
– Як Ви оцінюєте рівень державної підтримки тепличного бізнесу в Україні?
– З усіх пострадянських країн, на жаль, тільки Україна фактично не має державної підтримки тепличного бізнесу. Держпрограми з підтримки тепличного сектору працюють в Росії. Крім того, протягом 2010-2015 рр. такі програми працювали також в Білорусі, Казахстані, Узбекистані, Азербайджані, Вірменії.
Інтерес держави полягає в тому, що виробництво тепличних овочів вимагає витрат людської праці. Відповідно, в даний бізнес залучається багато людей, які отримують заробітну плату і, відповідно, платять податки. Це вигідно для держави.
Єдина програма, яка діяла в Україні в 2010-2012 роках, компенсувала витрати на будівництво тепличних комплексів. Зараз такої програми немає.
Держава тепличників не підтримує абсолютно. Навіть ПДВ зменшили до 14% для виробників зерна і соняшнику, де витрати людської праці мінімальні, але залишили повну ставку для плодоовочевої групи.
– Значну частку українського ринку овочів закритого грунту сьогодні займає імпортна продукція. Яким Ви бачите вихід із ситуації для гравців українського тепличного ринку?
– Між українською і імпортною продукцією існує різниця в ціні – перша, як це не дивно, дорожче. Томати сьогодні дійсно імпортуються в Україну з Туреччини. Очевидно, що в Туреччині їх вирощувати дешевше. Огірок до нас приїжджає з тієї ж Туреччини, а також Ірану та країн Північної Африки.
Для захисту вітчизняного ринку від неякісних і, відповідно, дешевих імпортних овочів потрібні спільні зусилля галузевих асоціацій тепличників, уряду і контролюючих органів. Асоціації зобов’язані лобіювати інтереси українського виробника, ініціювати прийняття законів і підзаконних актів, які сприятимуть розвитку тепличного бізнесу України, а не імпорту.
SEEDS.org.ua за інформацією EastFruit
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!