Бізнес на пряних травах перспективний для дрібних фермерів
Олександр і Людмила Баранники 10 років тому створили “Спаський розплідник” у с. Спаське на Дніпропетровщені. На 25 га землі вирощують 40 видів ялівців, 20 видів туй, звичайні та щеплені сосни і ялинки, багато видів листяних дерев і чагарників. Тепер заробляють 700 тис. грн за рік на продажу 20 тис. рослин. Також займаються вирощуванням пряних трав і вважають, що це рентабельний і перспективний напрямок для дрібних фермерів. Більш детально читайте на SEEDS.
– Нас дуже надихає такий бізнес. Це модно, стильно, круто. І це очевидний тренд, який росте. Ми хочемо урізноманітнити життя. Зробити його ароматним і смачним не тільки за допомогою гірчиці, майонезу та хрону, – розказує Людмила Баранник, комерційний директор розплідника.
Бізнес на пряних травах рентабельний для дрібних фермерів, бо вимагає мінімум знань і капіталовкладень.
Гектар рослин обробляє двоє людей
Основні витрати – це живці, які коштують від 3-4 до десятків євро. Їх доставляють із-за кордону. Закуповують для розведення й вирощування трави італійської, голландської та ізраїльської селекції. Рослини родом з Індії в Україні не приживаються. Під м’яту в розпліднику відведено 70% площ. Мають 15 різних сортів: грейпфрутова, апельсинова, лимонна, ананасова, бананова, сунична, імбирна, яблучна, шоколадна, тибетська тощо.
– М’ята – це багаторічна рослина, а вкладення в насадження відбуваються тільки першого року. У наступні роки, за умови нормального догляду, якщо налагоджений полив, вкладення вже не потрібні, – пояснює власниця.
На одній рослині в горщику можна заробити 10-15 грн, продавши за 25-30 грн. У роздріб продає 10 тисяч м’ятних кущів за рік. Тобто виходить майже 100 тис. грн прибутку. Рослиною засаджено майже гектар землі. Таку площу можуть обслуговувати двоє робітників.
– М’яту краще не обробляти навіть якимись природними засобами. Ми додаємо так звані розумні добрива з Голландії, яких вистачає по 1 ст. л. на горщик на весь сезон. Вони тривалої дії й не шкодять пагонам так, як аміачна селітра, – уточнює жінка.
На українському ринку не вистачає трав
Цього сезону найпопулярнішими серед трав були лаванда, розмарин, м’ята, чебрець і меліса. Також у розпліднику виростили екзоти: персикарію, в’єтнамський коріандр із лимонною ноткою, полин-колу, що справді пахне колою чи пепсі.
– Важливо вловити сезонні тренди. Наприклад, цьогоріч був величезний попит на марокканську м’яту для напою мохіто. У сезон шашликів люди частіше вибирають базилік, чебрець, чабер. Узимку – спеції до чаїв, щоб зігрітися, – говорить підприємиця.
Людмила Баранник каже, що українці більше вибирають багаторічні рослини. Тоді самі розсаджують кущі й вирощують їх. За кордоном, навпаки, люди віддають перевагу однорічникам. Це вигідніше і для бізнесу, бо щороку мають великі продажі. Але якщо порівнювати український ринок з європейським, то потреба в пряних травах в Україні заповнена менше ніж на 10%. Тому для дрібних фермерів і тих, хто хоче почати свою справу в селі, у найближчі роки – це перспективний напрямок.
Технологію вивчають на підвіконні
Пряні трави спочатку можна розводити в горщиках, щоб відчути їх, відпрацювати технологію догляду та розведення. Для цього підійде навіть підвіконня вдома.
– Насіння не надійний спосіб розмноження, тому що часто рослина відрізняється від малюнка на упаковці. Щоб не обманювати своїх покупців, розмножуємо рослини живцями, хоча це й дорожче, – уточнює Людмила Баранник.
Для тих, хто все ж хоче спробувати вирощувати свій пряний сад із нуля, радить вибирати компактні рослини. Важлива кожна деталь, адже рослина може по-різному виглядати в ґрунті й горщику. Деякі геть втрачають свою чарівність у малих формах, а інші швидко розростаються, тож достатньо висадити в горщик 2-3 маленькі пагінці.
– На початку ми експериментували і з великими, і з маленькими горщиками. Рослини в них не завжди мали товарний вигляд. Зараз продаємо трави в дволітрових контейнерах, це оптимальний розмір. А ось для м’яти, оскільки вона добре розростається, є сенс вибрати горщики більшого розміру, – розповідає власниця розплідника.
Ще одне модне віяння – це пряні трави в офісах, вертикальні стіни-клумби, оригінальні кашпо. Їх роблять флористичні компанії, які можуть бути покупцями великих партій трав у горщиках.
Для реклами влаштовують курси
Основні покупці горщиків із травами – це роздрібні садові центри, квіткові магазини, виробники спецій, лікувальних трав і чаїв, косметики, підприємства, що займаються озелененням і ландшафтним дизайном. За попереднім замовленням пропонуємо рослини гуртовими партіями для дорощування за ціною від 3 до 5 грн.
– Від продажу в супермаркетах відмовилися, бо там рослини в контейнерах виставляли непрезентабельно. Щоб можна було консультувати людей, продаємо в садових центрах або ж через профільні інтернет-майданчики, групи в соцмережах. Активними споживачами є ресторани, які рослинами прикрашають територію й використовують їх для приготування страв, – не приховує жінка.
На сайті свого садового розплідника компанії є також меблі з піддонів, екологічні сумки й тара для рослин, паливні брикети тощо. Широкий асортимент сприяє продажу. Для залучення аудиторії підприємці ведуть на своєму сайті авторські блоги з порадами бізнесменам-травникам, які розвивають цей напрямок. Успіху на ринку власники змогли досягти завдяки тому, що можуть сформувати партію однакових рослин одного сорту від 1000 штук.
– Потрібно постійно пропонувати покупцеві щось нове й оригінальне. Щоб клієнт, відвідавши вас, жодного разу не йшов додому без покупок, – радить підприємиця.
Кілька разів на рік «Спаський розплідник» проводить семінари за тематиками: сад прянощів у кулінарії та декорі, весняна обрізка та формування, сезонний догляд і захист декоративних рослин. Також проводиться День відкритих дверей, розрахований на фахівців ландшафтної галузі й садових центрів.
SEEDS за матеріалами РіднеСело
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!