Біологізація агровиробництва в Україні – це недорогий шлях отримати прибутки
Застосування біопрепаратів у сільському господарстві – це зазвичай недорогий шлях отримати певний прибуток. Мало які добрива при затратах в один долар на гектар можуть забезпечити прибавку у кілька тисяч гривень, пише SEEDS.
Про це розповів Ігор Мурзін – керівник комерційного відділу компанії «BioNorma» під час АГРОБАТЛУ від агенції Sapienza, на якому йшлося про надважливе – біологізацію агровиробництва.
За словами Ігоря Мурзіна, саме поняття «біологізація» для України не нове, скоріш забуте. Однак цей процес передусім потребує здорового глузду.
«Біологізація для пострадянських країн не таке вже нове питання. Використання біологічних методів в сільському господарстві у нас відбувалось ще в 60-х роках і було пов’язане з нестачею мінеральних добрив. Вирішували цю проблему саме органічними добривами, яких було в достатній кількості на кожному агропідприємстві, завдяки утриманню худоби. Однак закінчилась біологізація вже за 20 років ще у 80-х.
Особисто для мене біологізація – це використання здорового глузду.
Ми в Україні, зі своїми хімічними та високотехнологічними методами ведення сільського господарства, отримуємо середню врожайність по сої – 20 ц\га. Водночас біологізовані Бразилія та США отримують в середньому 34 ц\га взагалі без використання протруйників та міндобрив», – нагадує Ігор Мурзін.
«Біологізація – це здоровий глузд. Якщо за рахунок біопрепаратів чи агротехнологій вдалося уникнути проблем з фунгіцидними захворюваннями, навіщо використовувати, скажімо, на сої фунгіцидний протруйник?
Що ж стосується біологізації органічного виробництва, тут потрібно розглядати питання прожиткового рівня. За кордоном органічні господарства – це невеличкі, фермерські. В Україні це 8-10 тисяч гектарів землі. І переважно це експорт. Дуже мало хто виробляє продукцію для українського ринку.
Пов’язане це в першу чергу з купівельними можливостями українців. Всі розуміють, що органічне краще, але переплачувати за це зайві 10-15 гривень у нас поки що не всі готові», – додає керівник комерційного відділу компанії «BioNorma».
«Ще одна сторона біологізації – це вивчення ґрунтів і їх потреб. В Україні навіть розрахунок внесення добрив по ділянках мало хто проводить. На приклад, ми даємо 200 кг селітри по всьому полю – де треба і не треба.
Однак, вивчаючи власну землю, завдяки таким методам можна зекономити до 20% добрив, однак урожай отримати такий самий. До того ж і продукція, і земля будуть значно чистішими», – вважає Ігор Мурзін.
Біопрепарати в Україні не тільки «прижилися», а й отримали постійних цінителів. І це не тільки органічні виробництва, і фермери «середньої руки». Тепер з біопрепаратами почали працювати агрохолдинги.
«Сьогодні наш основний клієнт – це середні та невеликі фермери. Звісно ринок органічних господарств ніхто не скасовував – це постійні клієнти. Але зараз значну частину біопрепаратів використовують саме агрохолдинги.
Це пов’язане з тим, що великі агровиробники можуть дозволити собі утримувати служби, які займаються випробуваннями препаратів. Вони прораховують економічну доцільність їх використання через дослідні ділянки, дослідні поля.
Водночас проблема невеликих і середніх фермерів в тому, що вони не завжди можуть тільки по зовнішньому вигляду культури, сказати чи діє препарат», – каже Ігор Мурзін.
За його словами, цікавляться і проводять досліди щодо ефективності біопрепаратів незначна кількість господарств і навіть окремі агрономи.
«Тому сьогодні ми опираємося здебільшого на власний досвід та дослідження, які проводимо у холдингах і намагаємося його донести до невеликих та середніх господарств – це препарати, які працюють».
Якщо подивитися на великі топові агрохолдинги, вони використовують той самий, скажімо, деструктор на більшості полів. Це великі площі та великі гроші. Якщо дрібні фермери витратять на біопрепарати тисячі гривень, то для агрохолдингів це мільйонні затрати.
Але вони на це йдуть, оскільки бачать від цього ефективність», – зазначає Ігор Мурзін.
Однак ефективність біопрепаратів – це не те, що можна передбачити. Це біологічний процес отримання врожаю, кожного року з’являються нові чинники, додає керівник комерційного відділу компанії «BioNorma».
«Зазвичай, більшість компаній з виробництва та реалізації добрив, під час тренінгів, розповідають про підвищення ефективності від використання того чи іншого препарату на 30% і більше… Я до такого ставлюсь трохи скептично. У нас біологічний процес отримання врожаю. Біологічний процес чинників кожен рік різний. Ще не було такого року, коли умови для якоїсь певної культури склались просто ідеально.
Кожного року ми отримуємо певні проблеми, які доводиться вирішувати. Є роки, коли завдяки біопрепаратам і по соняшнику, і по кукурудзі ми отримуємо добавку 30-35%. Але бувають показники й значно менші – в межах тільки 5%.
Тут доречно згадати, що центнер соняшнику за цінами продажу цього року близько двох тисяч. Витрати на біопрепарат коливаються в межах одного долара на гектар. В тому і є плюс біопрепаратів – незначна вартість. Дуже багато іноземних біопрепаратів, є дійсно дорогими.
Мало які добрива при затратах в один долар на гектар можуть забезпечити прибавку у кілька тисяч гривень. Зазвичай це недорогий шлях отримати певний прибуток», – наголошує Ігор Мурзін.
«Є препарати, які прекрасно працюють на оздоровлення ґрунту і всього іншого. Але, давайте чесно: кому з виробників зараз це цікаво?
Можливо з регуляцією ринку землі в Україні все зміниться. Люди почнуть відчувати, що це їх земля. І навіть через 5-10 років вона все ще буде їх землею. Поки що маємо те, що маємо», – додає фахівець.
За словами Ігоря Мурзіна, «BioNorma» має чим здивувати українських аграріїв. Цьогоріч компанія почала випускати біопрепарати у новій і доволі ефективній для внесення формі – у гранулах.
«Ми почали випускати азотфіксуючі, фосформобілізуючі бактерії, зокрема деструктор стерні, у гранульованій формі.
Якщо ми говоримо про деструктор, тепер завдяки новому формату, тобто гранулі, спрощується внесення препарату. Рідкий деструктор потрібно вносити тільки вночі, аби уникнути впливу ультрафіолету. З гранулами – це питання спрощується до звичного внесення будь-коли, як звичайні добрива.
Група компаній «BioNorma» – це безпосередньо виробництво і продаж біопрепаратів. Але друга частина – це «Інститут агробіології». Тобто, ми практично маємо Інститут у своєму розпорядженні.
Тому у нас немає особливих проблем з розробкою та адаптацією препаратів під українські господарства. Наш Інститут акредитований і також займається державними випробуваннями пестицидів та агрохімікатів.
Ми в своїх продуктах впевнені. В Україні вони працюють надзвичайно добре. Це доведено на багатьох клієнтських та власних дослідних полях. А демо-ділянки ми закладаємо практично від Миколаївської області до Львівської на різних культурах», – запевняє Ігор Мурзін.
А ще керівник комерційного відділу компанії «BioNorma» переконаний, що препарати компанії унікальні і підробки неможливі.
«Для компанії «BioNorma» проблем контрафакту я не бачу. Щоб уникати підробок ми використовуємо достатньо дороге і якісне пакування, унікальні коди під кожну партію продукції. Немає сенсу підробляти наш товар.
Ви ж розумієте: контрафактний продукт потрібно реалізовувати значно дешевше. Якщо реалізовувати підробки на наші продукти бодай за пів ціни, то затрати на пакування та все інше просто не відіб’ються. Прибутковіше, мабуть, підробляти всесвітньовідомих виробників і дорогі препарати», – каже Ігор Мурзін.
Однак проблема контрафакту дійсно велика в Україні, вважає експерт, а ринок засобів захисту рослин можливо потрібно робити більш регульованим.
«За свою чималу практику я стикався з такими випадками. Свого часу, коли було жорстке ліцензування складів та автотранспорту, який допускався до перевезення ЗЗР, самі дистриб’ютори підіймали тему про те, що все це потрібно прибрати.
Коли ж це прибрали – значно збільшилась кількість гравців на ринку і ринок практично перестав бути контрольованим. Можливо ринок ЗЗР (засобів захисту рослин) потрібно робити більш регульованим. Від підробок страждають не тільки покупці, а й виробники та споживачі», – каже керівник комерційного відділу компанії «BioNorma».
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!