BioFach 2019: формуємо довіру до національного бренду
BioFach є однією з найбільших органічних виставок у світі та щороку проходить в м. Нюрнберг (Німеччина). Традиційно тут представлені свіжі/перероблені ягоди, фрукти, овочі; корисні напої, снеки; напівфабрикати; молочні/м’ясні вироби; готові продукти з зернових, олійних культур та ін. Останні роки велика увага приділяється gluten-free, lactose-free продуктам, упаковка теж має бути екологічною та піддаватися переробці. Німеччина є найбільшим споживачем органік в Європі (9,4 млрд €/2017 р) та водночас найбільшим імпортером органічної продукції з України. Органічні товари є стилем життя для європейців, в тому числі такі товари як вода, квіти та іграшки купуються з сертифікатом «bio».
Компанії, які пропонують органічні яблука для свіжого ринку, в основному є кооперативами, які об’єднують певну кількість учасників – від 5 до 200 і більше фермерів. Найбільше виробників яблук представлено з Франції, Італії, Німеччини та Австрії. Зазвичай фермери особисто беруть участь у виставках та спілкуються з потенційними покупцями їхніх продуктів. Їхня відкритість та щирість справді викликають прихильність та інтерес. Також більшість європейських підприємств, які представлені на виставці, є родинним бізнесом, з історією 30-40, а то й 120-200 років. У європейців садівництво рахується сімейною справою, тому площа саду може бути 3-30 га. Звичайно в таких умовах вони мають об’єднуватися для того щоб створювати спільну інфраструктуру (холодильник, сортування, пакування) та пропонувати ринку достатні партії однорідної високоякісної продукції.
Керівник австрійського кооперативу “Von Herzen” поділився своїми думками щодо розвитку органічного садівництва. Кооператив створений у 2008 році та об’єднує фермерів, що володіють в цілому близько 800 га органічних яблуневих та грушевих садів. Щороку тут виробляється близько 13000 т органічних яблук та груш. На думку керівника, конвенційні (неорганічні) яблука австрійцям вигідно вирощувати лише у випадку, якщо це клубні сорти, які коштують в рітейлі дорожче за звичайні (напр. Голден Делішес, Гала). В органік сегменті можуть вирощуватися будь-які сорти, як імунні, так і неімунні. Закупівельна ціна органічних яблук є вищою, а попит завжди стабільний. 75% органічних яблук, які вирощуються в ЄС, є не імунними сортами, а звичайними. Зокрема, в даному кооперативі вирощують такі сорти яблук: Голден Делішес, Джонаголд, Гала, Елстар, Бребурн, Пінова, Арлет, Айдаред, Ред Делішес, Фуджі та Опал. З груш представлені лише 2 сорти: Коференція та Юта. «Наш клімат, землі та наші фермери, які займаються органічним виробництвом, тому що вони вірять в це, гарантують високу якість наших продуктів. Майбутнє – за органічним напрямком», – поділився наприкінці усміхнений австрієць.
«Біографія» кооперативу «Val BioVenosta» є популярним проектом, що дає можливість споживачам по упаковці відстежити який саме фермер виростив дані яблука. В цілому це дає можливість дізнатися історію їхнього життя, навчання та захоплення; інформацію щодо поточного урожаю; побачити на інтерактивній мапі де саме знаходиться сад. Повага до навколишнього середовища є самою важливою на кожному кроці вирощування, що також відображається у більшій безпеці для споживачів. В органічних садах використовують багато ентомофагів (прим. природні вороги шкідників) та дозволені органічні засоби захисту рослин. Варто відмітити, що в Європі дані засоби коштують в 2-3 рази дорожче чим в Україні: як мінімум 2 тис €/га (разом з ентомофагами, феромонними пастками та ін.); в Україні – це 1 тис$.
Також варто згадати про клубний сорт ”Juliet”, який вирощується в французькій Асоціації виробників “Les Amis de Juliet” (більше 110 виробників, 360 га садів, щорічна продуктивність – 10000 т яблук). Окрім вирощування даного сорту для потреб свіжого ринку, тут є і переробка: соки, сидр, пюре та джеми. Особливістю даної Асоціації є те, що вони вирощують лише один сорт яблук, і звичайно, він заборонений для вирощування іншими виробниками.
Українські виробники повинні дбати не лише про якість продуктів, які вони вирощують та експортують, а також про імідж на міжнародній арені та посилювати довіру до бренду “made in Ukraine”. Це означає послідовність роботи, чесність та виконання своїх зобов’язань перед контрагентами. Надійність постачальника є основою співпраці. Можна багато дискутувати про те, коли в Україні з’явилися ринкові відносини і що в нас фактично перші покоління підприємців, що важко співставити власне з європейським досвідом. Але довіра до наших постачальників формується по крупинках, а нівелюватися може із-за декількох «провальних» спроб експортувати скажімо звичайне яблуко під виглядом органічного. Якщо підприємство в Україні обирає займатися органічним вирощуванням, це має бути виважене рішення з розумінням всіх складнощів та можливих перспектив. Органічний ринок зростатиме щороку і потребуватиме нових постачальників та гарантовано високу якість продукції. Гарний клімат, грунтові умови та наявність вільних земельних ресурсів є достатніми передумовами для України стати органічним «хабом» та постачати ці товари за преміальними цінами. Безперечно, внутрішній ринок теж є одним із важелів зростання цього напрямку в цілому. Що не вистачає? Обізнаності споживачів що таке «органік», розуміння різниці між методами вирощування, вміння «читати» етикетки органічних товарів та ін. Сподіваюсь, що Закон «Про основні принципи та вимоги до органічного виробництва, обігу та маркування органічної продукції», який був прийнятий у 2018 р, позитивно вплине на формування довіри до українських виробників як на внутрішньому, так і на зовнішньому ринках.
Валентина Лановенко,
власниця органічного розсадника родини Лановенко
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!