Шокова заморозка плодово-ягідної продукції – шокуючий зиск для аграріїв

0 642

Для українських аграріїв шокова заморозка плодово-ягідної продукції стала золотим ключем до великих експортних дверей. Які технологічні рішення стануть найбільш доцільними та максимально вигідними? Про це EastFruit розповів Сергій Виставний, керівник відділу проєктування компанії «‎Alternative Technologies PF», повідомляє SEEDS

– Шокова заморозка, чи охолодження – що сьогодні обирають аграрії?

– Важко відповісти. Як зберігати врожай, обирає сам фермер, все залежить від потреб підприємства і напрямку діяльності. Шокову заморозку обирають для більш довгострокового зберігання та перевезення. Зазвичай це великі об’єми продукції, які спрямовуються на експорт. Шокове охолодження обирають ті аграрії, які вирощують свою продукцію переважно для внутрішнього ринку. Одразу з поля продукція різко охолоджується, і тільки потім вона потрапляє на полиці магазинів чи на базари.

– Що з основних нюансів варто знати аграріям про технології заморозки плодоовочевої продукції?

– Якщо порівнювати шокову заморозку із звичайною, важливим фактором є швидкість пониження температури продукції і потужність обладнання. Відмінність по самому обладнанню не дуже велика. Потрібна камера, холодильний агрегат, охолоджувач та автоматика.

Однак, якщо йдеться про повноцінний цикл виробництва, однієї камери буде замало, – бажано будувати комплекс, де буде рампа для приймання та відвантаження товару. З цехами сортування, пакування, з камерами охолодження, заморожування, зберігання. І все бажано розташувати якомога ближче до поля чи саду, щоб не витрачати час на перевезення продукції.

– Чи є ягоди, або овочі «фаворити» шокової заморозки – для яких найчастіше замовляють саме це обладнання?

– Зараз почали активно будувати і камери шокової заморозки, і тунельні апарати шокової заморозки для лохини. Нині спостерігається просто шалений бум на встановлення такого обладнання.

Цікаво, що часто лохина йде, як основний продукт. Однак, щоб весь комплекс не простоював під час несезону, там зберігають ще й інші культури. Наприклад, суницю. Маємо досвід, і знайомі з таким сумісним використанням камер. Суниця садова дозріває набагато раніше за лохину. Її сезон починається раніше.

Якщо є вільні камери для зберігання замороженої продукції, на зимовий період їх здають в оренду під різну продукцію. Один з наших замовників влітку працює з лохиною, а взимку камери здає в оренду. Це доволі перспективно. Цьогоріч його камери не простоювали – їх орендували для зберігання звичайного морозива.

Є в нас ще один цікавий проєкт. Камери для зберігання замороженої продукції нашого замовника в першу чергу орієнтовані на сезон лохини. Однак потім, коли лохина закінчиться, а це приблизно вересень, до камер для зберігання охолодженої продукції на 3-5 місяців завозять яблука.

До речі, не обов’язково, щоб різну продукцію, навіть ті ж яблука, вирощувало одне і те ж підприємство. Зрештою яблука можна придбати, закласти на зберігання і з часом продати набагато дорожче ніж у сезон.

– Продовжуючи тему лохини, в Україні дійсно кількість плантацій цієї ягоди зростає шаленими темпами. Однак виробники надають перевагу охолодженню лохини, навіть для експорту за кордон. Чи доцільна така технологія?

– Звичайно, лохину можна перевозити охолодженою, але це буде значно дорожче. До того ж такий процес доволі кропіткий – потрібно дотримуватись багатьох важливих норм. Зокрема, ягода не має нагріватись в процесі транспортування.

Зараз обсяги продукції, яка йде на охолодження збільшились. Але в цьому процесі важлива кожна година після збору ягід чи фруктів. Чим швидше відбудеться процес охолодження, тим краще і довше зберігатиметься продукція. До того ж вона матиме більш якісний вигляд.

Не так давно ми саме виконували проєкт, в якому порадили будувати невелику камеру з регульованим газовим середовищем, щоб лохина, яка збирається приблизно у серпні, зберігалася і камері 3 місяці, а потім вже її можна було продати по набагато вищій ціні у жовтні. Таке рішення не з дешевих, але його окупність достатньо висока.

Але про шокову заморозку виробники не забували. Навіть більше – від неї просто неможливо відмовитися. Однак тенденції дещо змінились – останнім часом, коли продукція йде на експорт, використовують здебільшого не камери, а тунелі шокової заморозки. Завдяки цьому ягоди будуть набагато вищої якості.

– Шокова заморозка і популярні нині камери РГС – чи істотно відрізняються ці методи зберігання?

– Це зовсім різні камери і зовсім різні процеси. РГС – камера з регульованим газовим середовищем. Там підтримується потрібний склад самого повітря. Кисень з камери забирається надходить більше СО2 та азоту. Тому всі процеси життєдіяльності продукту знижуються і продукція зберігається набагато довше.

РГС – це камера довгострокового зберігання продукту в герметичних камерах, але він не заморожений. Це часто використовується для яблук, ягід.

Натомість камера шокової заморозки багатофункціональна. Її використовують, як для овочів та фруктів, так і для м’яса, риби та інших продуктів. Камера для шокової заморозки – це не зберігання. Продукцію завантажили, заморозили і перевезли до камери зберігання чи замороженої, чо охолодженої продукції.

Камери зберігання звісно більші – там продукт зберігається довго. Шокова заморозка – це невеликі камери, але більш потужніші.

– Чи вигідно зовсім дрібним фермерам встановлювати камеру шокової заморозки?

– На мою думку, їм вигідніше буде встановити просто камери шокового охолодження. Продукт зібрали, різко охолодили і відправили у продаж.

Шокова заморозка доцільна для суттєвих об’ємів – в день хоча б до 10 тонн. Загалом потужність всього комплексу де можна розмістити ягоди для зберігання доцільна від 100 тонн.

Надзвичайно вигідно встановлювати такі комплекси великим агропідприємствам, у яких є свої поля, комплекси переробки та зберігання. Зазвичай вони виступають і експортерами своєї ж продукції.

Якщо таким підприємствам вистачає потужностей обладнання, вони навіть можуть закуповувати врожай невеличких сусідніх фермерських господарств, формуючи більшу партію.

Якщо у вас з’явилися питання щодо постачання та встановлення холодильного обладнання, звертайтесь до фахівців компанії «‎Alternative Technologies PF»:

пошта: info@alttech.com.ua
телефон: +38 (093) 473 24 00

SEEDS

Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook Instagram
Youtube та Підписуйтесь!

Залишити коментар

Ваш email не буде опубліковано

Do NOT follow this link or you will be banned from the site!