Доставка свіжих овочів додому: як це працює в Україні?
У світі все більш популярними стають сервіси з доставки їжі. Йдеться не лише про готові страви, а й про продукти. Деякі китайські фермери вже заробляють мільйони на онлайн-торгівлі. Про те, яка ситуація з цим сегментом в Україні та чи готовий споживач до доставки овочів з ферми в квартиру, журналісти SEEDS поговорили із Богданом Чабаном, засновником компанії «Овочар».
— Ідея Вашого бізнесу (доставка овочевих кошиків) є досить цікавою. Як вона виникла?
— Я доволі довго працював у ресторанному бізнесі й доволі часто стикався з тим, що продукція, яку привозять постачальники (зокрема, свіжі овочі), недостатньо якісна. Наприклад, томаті тверді, несмачні, не пахнуть томатом. Мене це засмучувало. У зв’язку з цим з’явилася ідея — побудувати невелику ферму, яка б обслуговувала мої заклади. Місце, де можна було б вирощувати овочі, зелень для обслуговування ресторанів.
Мої друзі запросили поїхати разом з ними у Запорізьку область, у Кам’янку-Дніпровську. Це найбільший в Україні район, де вирощують тепличні овочі, — близько 3 тис. гектарів теплиць, покритих плівкою. При цьому, всі виробники там — дрібні господарства, тобто це не якісь великі компанії, чи холдинги. Просто звичайні люди можуть на 20 сотках свого городу вирощувати овочі. Вони забезпечують до 70% українського ринку свіжих овочів.
Але, через те, що виробники в Кам’янці-Дніпровській дещо розрізнені, там є кілька проблем. Перша проблема — виробництво не зовсім легальне. Друга проблема — маленькі фермери не можуть формувати великі партії для того, щоб співпрацювати безпосередньо з магазинами або бути постачальником. Тому в районі сформувався ланцюжок різних посередників, які, з одного боку, помітно впливають на ціну кінцевого продукту, а з іншого боку — для самих фермерів співпрацювати з ними не дуже зручно.
В українському сегменті споживач найчастіше купує огірок з назвою «Огірок» та помідор «Помідор». Виробники не брендують овочі тому, що не дуже хочуть нести відповідальність за продукцію, з одного боку, а з іншого — може, не вбачають необхідності в цьому. Тому з’явилася ідея скооперувати цих дрібних виробників і створити бренд «Овочар».
Ми поставили собі мету — змінити ринок овочів в Україні, щоб продукція була більш смачною, більш екологічною та більш цивілізованою. Бо зараз це все виглядає як «дикий Захід»: немає чітко встановлених правил, відповідної якості.
Ми працюємо за двома напрямками: доставка овочів у Києві безпосередньо споживачеві та постачання у ресторани та супермаркети.
— З якою кількістю постачальників співпрацюєте?
— Зараз — це близько сімнадцяти. Зазвичай це просто сім’ї фермерів. постачальників підбираємо, перш за все, за критеріями екологічності (відмова від використання агресивних хімікатів, використання натуральних добрив), а також — за станом потужностей, на яких вирощують овочі (землі) та за підходом до виробництва.
Наразі ми в пошуку — плануємо ще залучати фермерів до співпраці. Наприклад, ведемо перемовини з господарством, яке займається вирощуванням солодкої кукурудзи. Поступово розширюємося, але робити це не дуже просто, оскільки не всі виробники хочуть змінюватися і починати дотримуватися якихось правил.
— Що Ви маєте на увазі, коли йдеться про екологічність, відповідальний підхід до довкілля? Фермери, що співпрацюють з Вами мають органічні сертифікати?
— Ми рухаємося у цьому напрямку. Хочемо отримати сертифікацію Organic Standard, але цього сезону це вже навряд вдасться. Наступного року будемо сертифікуватись. Зараз консультуємо щодо цього наших виробників.
— Овочі — продукт, що швидко псується, вони потребують специфічного зберігання. Як у Вашій компанії організована логістика та зберігання?
— У нас є холодне сховище у регіоні, де розташовані потужності виробництва. Після збору овочів їх одразу транспортують у це сховище. Там продукція сортується і пакується, після чого її перевозять до Києва у рефрижераторах — на наше сховище тут, або одразу на логістичний центр клієнта.
— Скільки у компанії клієнтів, і з ким працюєте більше — з ресторанами чи зі споживачами, що замовляють доставку додому?
— Ми не так давно запустили сервіс доставки. Виконуємо десь 40 — 45 замовлень на день. Але ресторани та невеликі магазини, з точки зору обсягу замовлень, звичайно переважають. Також почали співпрацю з мережею WINETIME. Там буде представлено ексклюзивний сегмент продукції (мармурові томати, помідори чері, чорні томати). Скоро представимо своє пакування, яке розробили спеціально для WINETIME. Воно екологічне, має яскравий дизайн. Думаю, що для українського ринку це буде щось нове.
— Чи ще хтось в Україні займається таким типом сервісу? Якщо так, то хто Ваші конкуренти?
— Якщо говорити саме про створення кооперації фермерів, про прагнення до органічності, то я сприймаю такі компанії не як конкурентів, а як наших друзів, які також намагаються змінити ринок. Більше вбачаємо конкурентами великі тепличні комбінати та великих оптових гравців ринку. Саме їм ми хочемо створити конкуренцію у цьому сегменті. При цьому зробити ринок більш екологічним у всіх аспектах.
Ринок якісних овочів та доставки зростає. Зростає ринок пакування. представники рітейлу говорять, що їх клієнти хочуть бачити на поличках, не лише якісні продукти, а й якісне, візуально привабливе пакування. В Україні є куди зростати і з точки зору екологічності, і якості, й послуг.
Більшість великих виробників збирають, відвозять «валом» 20 — 40 тонн. Їм не має різниці, чи сподобається продукт споживачеві, головне — відвантажити велику партію.
Фактично, в сегменті овочів я зараз вбачаю лише два бренди доволі великі — це «Гордій» і «Калинівка», але загальний ринок набагато більший. Рітейл хоче співпрацювати з новими гравцями, але їх, з одного боку, мало, а з іншого — виробники часто виготовляють досить малий обсяг продукції й не можуть ні сформувати партію, ні зробити якісну документацію чи сертифікацію.
— Чи є у Вас плани щодо виходу на експортні ринки?
— Це вже достатньо довготривала стратегія, але нам цього дуже хотілося б. Це буде не цього року і навіть не наступного. Років за 3 ми до цього прийдемо, оскільки потрібно ще досягти певного рівня якості. Нам хотілося б вийти на експорт, максимально позиціонуючи себе як українського виробника, вести професійний маркетинг, щоб Україна могла займати якісь помітні позиції на міжнародному ринку.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!