Риба – це здоровий продукт, споживати який модно і корисно – Тимур Алієв, FOZZY GROUP
Споживання риби в Україні зростає, але темпи все ще нижчі за загальноєвропейські норми. Одним з обмежуючих факторів фахівці вважають не тільки платоспроможність споживачів, які не готові платити більше за якісний, корисний продукт в зручній упаковці, але і слабкий розвиток культури споживання риби.
Про «неоране поле» в роботі зі споживачами, превалювання замороженої продукції над охолодженої, і про перші кроки, що вживаються в Україні для формування культури споживання європейського зразка розповідає Тимур Алієв, менеджер проекту імпорту риби та морепродуктів компанії FOZZY GROUP.
– Тимур, наскільки сьогодні риба популярна у покупців на українському ринку і, зокрема, у покупців FOZZY GROUP?
– Якщо говорити про споживання тваринних білків українцями, то бачимо певне протиборство: курятина українського виробництва vs риба. Курятина виграє в ціні. Але споживачі розуміють, що риба і морепродукти – це більш здоровий білок, тому вони з року в рік стають все популярнішими в Україні, але, на жаль, все змінюється не такими темпами, як хотілося б. Це вказує на величезні можливості в роботі з покупцями, яким необхідно ширше роз’яснювати корисні властивості риби.
– Ви згадали такий термін як «роз’яснення». Що він повинен включати в себе і на що повинен бути націлений?
– Перш за все, споживач повинен розуміти, що риба – це здоровий продукт, споживати який модно і корисно. Наприклад, 100 гр такою доступною риби як минтай містить 20 гр білка – це можна порівняти з таким поширеним м’ясом як яловичина. До того ж, це універсальний продукт, який підходить для будь-якого типу приготування, має ніжну текстуру і м’який смак. Крім того, минтай насичений корисними для організму людини Омега-3 і поєднується з найрізноманітнішими соусами і приправами. До того ж, тушки минтаю реалізуються на сьогодні в діапазоні 100-150 грн / кг – це дешевше, ніж популярні серед українців свинина і яловичина і незрівнянно корисніше для організму. Чи багато людей, серед середньостатистичних споживачів знають ці факти?
– Напевно ні. Але інформації про якісні характеристики і правильне споживання риби на українському ринку не так вже й багато…
– Так, і це виступає обмежуючим фактором розвитку рибного ринку України. Втім, перші кроки для виправлення ситуації вже зроблені. Так, в грудні минулого року в Україні стартувала освітня платформа Easyfish.club.
Проект, що реалізується за підтримки Асоціації імпортерів риби і морепродуктів України, покликаний допомогти споживачеві в правильному виборі морепродуктів в магазині, зберіганні і розморожуванні. Крім того, амбасадори платформи – провідні шеф-кухарі українських ресторанів, діляться секретами приготування риби як смачного, корисного і модного продукту.
Платформа також допомагає орієнтуватися в світі морської риби і закликає збільшити споживання цього корисного білка, а також дає новий погляд споживачеві на доступні види риби, наприклад, горбушу або минтай. І, мабуть, головне, полягає в тому, що платформа Easyfish.club формує у споживача основні базові навички споживання риби і морепродуктів – як не дивно, але це те, чого не вистачає сьогодні в Україні, на відміну від європейських країн.
– Дуже часто можна почути думку фахівців ринку про те, що через глобальне потепління обсяги вилову риби в світовому океані знижуються, а попит на продукцію зростає? Як це впливає на розвиток ринку?
– Саме так. Глобальне потепління веде до зниження обсягів вилову, так званої, дикої риби. Сьогодні частка дикої риби і продукції, вирощеної за допомогою технологій аквакультури на світовому ринку приблизно однакова, але тенденцію зростання має саме риба, вирощена в штучних умовах. Зростання світового попиту на рибу ринок намагається задовольнити за рахунок аквакультури. При цьому промисловий вилов риби знижується за рахунок введення квот, якими з року в рік обмежується риболовля. Це робиться навмисне – для нормування вилову, щоб зберегти цей природний біоресурс для наступних поколінь.
– З яких країн Ви здійснюєте імпорт риби і морепродуктів і в якому вигляді – замороженому або охолодженому?
– В основному, 80% імпорту риби здійснюється нами в замороженому вигляді. Лідером серед країн-експортерів риби в Україні є Норвегія, США, Канада та Ісландія.
Превалювання замороженого продукту над охолодженим відбувається через сезонність вилову риби – її не ловлять цілий рік. Також це пояснюється великими відстанями до місця доставки споживачеві. Тому виробники заморожують і потім відвантажують продукцію на ринки по всьому світу.
Якщо ж говорити про обсяги імпорту риби для мережі «Фоззі», то ми імпортуємо щорічно близько 4 тис. тонн риби з Південної Америки і приблизно 1 тис тонн продукції з Аляски. Топова позиція за обсягами продажів, зокрема, з регіону Аляска – минтай, потім йдуть горбуша і кета. Це порівняно недорогий, при цьому високоякісний асортимент. Обсяги наших закупівель варіюються з року в рік і залежать від фінансової та фактичної доступності продукту. Чому так кажу? Наприклад, для такої риби, як дикі лососеві Тихого океану, існує закономірність: парні і непарні роки. У парні роки, як правило, йде путина і тоді цього виду риби ловиться багато, в непарні – навпаки. У минулому році пандемія коронавирусу значно обмежила обсяги виробництва риби на Алясці.
– Які види риби в Україні є лідерами за споживанням?
– Історично так склалося, що лідерами продажів українського ринку є скумбрія, хек і минтай. Наприклад, останній Україна імпортує з Аляски і переважно в тушках або цілу рибу. Якщо ж говорити про філе минтая, яке дуже популярне в США і ЄС, то цей продукт імпортується в замороженому вигляді і тільки набирає популярність в Україні. Разом з тим, минтай – відмінна дієтична риба, багата мікроелементами і містить найважливіші матеріали для будівництва клітин. Це дика риба Аляски. До того ж, це одна з найбільш доступних позицій замороженої риби в Україні. В цілому, для морепродуктів з Аляски Україна – це вузько сегментований ринок недорогого минтаю та ікри горбуші.
В останні роки досить популярним став атлантичний молодий оселедець «Матіас». Його вилов триває не більше одного місяця на рік – до періоду нересту, коли риба накопичує максимальний відсоток жирності. Як правило, це період з 20 травня по 20 червня. В Україну він приходить в замороженому напівготовому вигляді.
Ще однією популярною рибою є червона риба. Якщо порівняти вартість вирощених лососевих видів риби, то аквакультура не завжди буде більш доступною, але основна перевага в тому, що вона реалізується в охолодженому вигляді, що приваблює покупців. Втім, вартість такої дикої риби як горбуша в середньому становить 159 гривень за кілограм, що цілком доступно середньостатистичному споживачеві.
Цінність же дикої риби полягає в тому, що вона створена природою, і людина не в змозі створити подібний продукт. Скажімо, шотландський лосось росте приблизно 2 роки, а з диких видів лосося тільки горбуша зростає 2 роки, чавичі ж 6-8 років. Це впливає і на текстуру, і на смакові характеристики.
– У чому Ви бачите особливу цінність дикої риби?
– Не дивлячись на те, що при виробництві аквакультури не застосовуються антибіотики або хімікати, а виключно комбікорми, які за своїм раціоном максимально наближені до природної їжі риби, її текстура відрізняється від риби, що живе в натуральних умовах. У аквакультурної риби немає такої щільності м’яса, як у дикої.
Крім того, у дикої замороженої риби є великий плюс – наявні в ній паразити, які бувають в дикій рибі, гинуть під дією низьких температур. Але в будь-якому випадку, всю рибу рекомендується піддавати термічній обробці.
У світі залишилося не так багато місць, де добувають дику рибу. Аляска – одне з них. У тутешніх водах мешкає п’ять видів лосося: кета, горбуша, нерка, кижуч і чавич. Однак вилов риби і морепродуктів строго контролюється. Крім того, в цьому штаті діє “Закон про анадромні види риб”, згідно з яким будь-які будівельні роботи поблизу лососевих струмків і річок повинні бути попередньо схвалені Департаментом штату Аляска з полювання та рибальства.
Після вилову риба і морепродукти піддаються заморожуванню протягом максимально короткого часу – щоб уникнути втрати якості.
– Найчастіше споживач, який заходить в супермаркет, віддає перевагу свіжій продукції на прилавку. Виходячи з Ваших слів, розумієш, що майже половина охолодженої продукції – це розморожування?
– Не половина – набагато менше. Дуже багато риби імпортується в Україну і в охолодженому вигляді. Крім того, згідно з українським законодавством продавець повинен вказувати, що продукт був заморожений або дефростований, а якщо цього немає, то продукт вважається охолодженим спочатку.
– За якими позиціями український ринок поки що не дотягує за асортиментом продукції до показників європейського та американського ринків?
– Щорічно в світі збільшується споживання морепродуктів, в той же час український ринок перебуває в стадії ненасиченості.
В цілому, риба – товар, який реалізується в різних цінових категоріях, тому її вибирають різні соціальні групи покупців. При цьому, щоб цей продукт реалізовувався за прийнятною ціною для торговельних мереж, повинен бути належний рівень в співвідношенні «ціна-якість».
У нас поки що не представлені широко рибні бургери, високоякісні рибні палички, різноманітне рибне філе. Ціна цих продуктів досить висока. А у споживача ще не сформувалося розуміння того, що, наприклад, купити готове до приготування філе часто дешевше, ніж цілу рибу – адже останню потрібно почистити, обробити, витягти з неї відходи. Згодом українці прийдуть до усвідомлення, що простіше купити підготовлений до вживання продукт – в кінцевому рахунку готова стравуавиявиться більш доступною за ціною (в ній практично немає відходів), заощадить ваш час та зусилля на його приготування.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!
Чим відрізняється розморожений від дефростованого?