Україна майже на чверть скоротила експорт овочів
На фоні збільшення експорту плодово-ягідної продукції, поставки за кордон овочів за 10 місяців 2019 року суттєво скоротилися. Так, станом на 1 листопада 2019 року, Україна експортувала овочів (без урахування бобових культур та грибів) на загальну суму $25,1 млн. Таким чином, експорт товарів даної торгової групи скоротилися на 24% в вартісному виразі. Більше того, експортний виторг у звітній період є мінімальним щонайменше за останні 5 років.
За словами виконавчого директора УПОА Семена Крамаренка, основною причиною такого суттєвого зниження показників, є зменшення обсягів експорту тепличної продукції. Так, томати, які протягом останніх років приносили Україні максимальний експортний виторг в сегменті овочів цього року поступилися лідерством замороженим овочам.
За 10 місяців поточного року Україна експортувала 6,5 тис. тонн заморожених овочів, загальною вартістю $6,3 млн. В вартісному вираженні експорт зменшився на 8%, в той час, як в натуральному виразі експорт залишився на рівні минулого року.
Але таке зменшення показників експорту заморожених овочів меркне на тлі зменшення поставок томатів з України. Станом на 1 листопада Україна поставила за кордон 7,8 тис. тонн томатів загальною вартістю $4,8 млн. У порівнянні з 2018 роком експорт знизився на 43% та на 49% відповідно. Більше того, об’єми поставлених за кордон томатів скоротилися в 2,5 рази за останні 5 років.
«Ситуація з експортом українських томатів ускладнилась в 2014, коли Україна через загострення політичних та економічних відносин втратила ринок Росії. До 2014 року Україна експортувала більше 55 тис. тонн томатів щорічно, а основні поставки були саме в Росію. Втрата основного ринку збуту тепличної продукції призвела до налагодження реекспортних схем через Білорусь.
Однак, останнім часом все більше виробників відмовляється від таких схем через додаткові витрати на переоформлення документів та ризики невиплат. Більш того, навіть на внутрішньому ринку українським виробникам доволі складно конкурувати з турецькою продукцією, оскільки витрати на газ та електроенергію в Туреччині на порядок менші. Наразі українські виробники овочів закритого ґрунту потребують квотування ввезень та впровадження торгового мита на імпортну продукцію»,- пояснює Семен Крамаренко.
При цьому виконавчий директор УПОА зазначає, що основними ринками збуту українських томатів залишаються Польща та Білорусь, які в подальшому реекспортують продукцію. Одним з варіантів для покращення ситуації експерти Української плодоовочевої асоціації вбачають пошук нових ринків збуту томатів.
За словами директора з розвитку УПОА Катерини Звєрєвої, перш за все, Україна повинна збільшити свою присутність на усіх найближчих ринках, оскільки усі країни-сусіди в залежності від сезону стикаються з різними роду провалами та проблемами достатньо широкого асортименту продукції.
Одним з найбільш перспективних ринків збуту, за словами директора з розвитку УПОА, є Румунія, яка щороку імпортує томати більше ніж на $150 млн. по доволі високим цінам. І навіть не заважаючи на те, що Україна має 600 км спільного кордону з Румунією, експорт томатів до цієї країни відсутній.
«Також, українським експортерам варто звернути увагу на ринок Близького Сходу. Представники УПОА спілкувалися з імпортерами плодоовочевої продукції з Дубаї, які обслуговують сотні готелів у місті. І наразі з їх сторони є високий попит на тепличну продукцію. Але, тут мова йде виключно про преміальний сегмент і продукцію з високими стандартами. Поставки томатів до Дубаї можливо здійснити виключно авіатранспортом і наразі далеко не всі виробники готові до такої тонкої роботи.
Що стосується постачання продукції морським транспортом, то варто зазначити таку країну, як Саудівська Аравія. Час на перевезення продукції з одеського порту до портів Саудівської Аравії становить в середньому 10-12 днів, що дозволяє зберегти кондиції товару. Тому варіанти для покращення ситуації на ринку тепличної продукції є, але для цього потрібно інвестувати в розвиток та маркетинг»,- впевнена директор з розвитку УПОА.
Якщо ж говорити про інші популярні в Україні тепличні овочі – огірки, то ситуація на цьому ринку дублює ситуацію на ринку томатів. За 10 місяців поточного року Україна експортувала 2,9 тис. тонн огірків, загальною вартістю $2,6 млн. Так, у порівнянні з аналогічним періодом 2018 року експорт цих овочів знизився на 18% у натуральному та на 37% у вартісному вираженні.
Основним ринком збуту українських огірків залишається Польща, на який приходяться близько 60% всіх поставок даної продукції з України.
Дізнатися більше про нові експортні можливості ви зможете вже 3 грудня на конференції «Овочі та фрукти України-2019. Експортний прорив”. Попередня програма заходу, умови участі, рекламні можливості, спонсорські пакети та заявка на участь розміщені на офіційному сайті конференції.
SEEDS.org.ua за інформацією УПОА,
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!