5 напрямків майбутнього їжі і 4 майстрині SheFarms — як розвивається українське крафтове виробництво
Один з проєктів, що рухає вперед українське виробництво крафтових продуктів, — спільнота майстринь SheFarms, створена платформою Ukrainian Food Valley. Продукцію жінок було представлено на виставці «From Local to Global: суперфуди, технології, ринки», організованій агромедіа-агенцією SAPIENZA. У доповнення до тем про трансформацію сучасного АПК, що звучали на заході, SEEDS розкриває процеси нішевого виробництва здорової їжі на прикладах з SheFarms.
Особливо цікавим у SheFarms є три речі — це те, що спільнота об’єднує винятково жінок і містить елемент жіночої взаємопідтримки; її продукція націлена на раціон майбутнього; власниці мислять про свої виробництва як про бізнеси, а не просто хобі.
Подивіться самі, а може, і приєднуйтесь до близького вам напрямку.
Напрям 1. Екологічність
Проблема із вимиранням бджіл відома не одній індустріальній країні. Тому збереження цього виду і заради запилення, і заради такого цінного продукту як мед — важливий і затребуваний напрямок майбутнього агробізнесу.
«Купуючи мед, люди не тільки піклуються про здоров’я, а й підтримують довкілля, сприяють збереженню біорізноманіття», — каже Наталя Губарєва (на головному фото).
Вона володіє запорізьким виробництвом під торговою маркою «Все в меду». Ще п’ять років тому Наталя працювала лікарем, але, мабуть, несподівано навіть для самої себе дійшла до бджолярства: «Мене настільки захопили бджілки, що вирішила змінити білий халат і кабінет на захисний костюм бджоляра і пасіку».
Пройшла через період труднощів і виснаження, через навчання, через практику. Все вдалося. А завдяки лікарським знанням глибше розуміє користь меду, процес його створення, та весь “організм природи”.
Її цехова колежанка Тетяна Сенчук, засновниця “Сімейної пасіки Сенчук”, що на Полтавщині, також розглядає виробництво меду у широкому екологічному контексті. Наприклад, бореться з отруєнням бджіл пестицидами від сусідів-фермерів. Кожного сезону Тетяна домовляється з навколишніми аграріями, щоб ті робили хімічну обробку тільки після 19:00. Кілька років такої регулярної комунікації — і стало значно краще. Зараз Тетяна мріє про перехід сусідніх господарств на органічне виробництво.
Напрям 2. Прозорість виробництва
Люди хочуть знати, як виробляється їхня їжа. Великі агропідприємства не пускають до себе відвідувачів, а ось крафтовики можуть скористатися цією можливістю. І щоб підняти цінність продукту в очах покупця, і щоб створити для нього незабутні враження.
Івано-франківська “Мірина Майстерня сиру” — це не просто сироварня, це навчально-демонстраційний центр. Мирослава Волощук варить сир спільно з гостями сироварні, розповідаючи про продукт. «Я розумію: щоб мій сир купували, люди повинні знати, що це таке», — вважає вона.
Для Мирослави це не просто виробничий процес, а створення витвору мистецтва. Вона надихається творчістю італійських та іспанських фермерів, які традиційно готують сир з сирого молока, а рецептуру передають з покоління у покоління. Ще фермерка впевнена, що для справжнього живого сиру конче важливе місце його створення. Запевняє, що ніколи не варитиме сир у мегаполісі.
Мирослава Волощук вірить у прозорість виробництва продуктів, локальний здоровий продукт, у гастротуризм. Спочатку сформувала цю віру сама, а під час навчанні на агро міні МВА дізналася, що це — тенденції сучасного харчування.
Майстриня поставила собі за мету створити центр біодинамічного землеробства та пермакультури, де всі охочі зможуть долучитися до екологічних практик землеробства та мирного співжиття з природою.
Напрям 3. Відмова від цукру
У світі, де здоров’я стає новою валютою, ми бачимо відмову від двох речей — м’яса та цукру. На боротьбу з ними націлено чимало світових комунікаційних кампаній, регуляцій та палких промов. У Google, наприклад, заборонено рекламувати товари із високим вмістом цукру неповнолітнім.
Надії Гусинській, засновниці бердянської майстерні Sweet Box, довелося боротися зі стереотипом, що пастила має бути тільки солодкою, цукровою. Сам бренд, до речі, виник через відсутність на полицях корисних альтернатив традиційним солодощам з великою кількістю цукру.
Період пошуків і експериментів — і ось майстриня довела, що все навпаки, цукор справжній пастилі не потрібен. І всіх близьких у цьому переконала, а зараз продовжує переконувати через маркетингову комунікацію Sweet Box.
Жінка каже, що люди почали цікавитися якісним натуральним здоровим продуктом, і це дуже тішить.
Напрям 4. Сталий розвиток
Концепція сталого розвитку включає в себе ідею екологічності, але не тільки. Вона комплексна. По-перше, охоплює весь ланцюг виробництва і дистрибуції продукту; по-друге, поширюється на соціальну та економічну складову (знов-таки, ми говоримо про самоокупний бізнес).
Надія Гусинська зараз перебуває у пошуку можливостей для втілення в своїй компанії сталих практик: «Тренди сталого агровиробництва тільки заходять в Україну, але зміни вже відбуваються. Я шукаю різні варіанти, що наближатимуть до сталого розвитку. Наприклад, екологічне пакування, переробка відходів виробництва. Наразі ми компостуємо відходи від фруктів”.
“Стан екології та здоров’я людей зараз такий, що критично необхідно щось активно змінювати вже сьогодні, а не відкладати на завтра”, — закликає Надія.
Напрям 5. Захоплива комунікація
Локальне виробництво може дозволити собі сміливіше діяти, бути експериментальним та душевним у комунікаціях. Учасниці SheFarms навчаються інструментів просування брендів на рівні малого бізнесу. Адже у малому бізнесі, особливо на перших етапах розвитку, підприємець є і керівником, і маркетологом, і технологом, тож йому необхідно мати всі знання разом. Цьому також навчає UFV.
Наталія Губарєва згадує, що маркетинг став одним з найбільших викликів: як розробити власний бренд, створити етикетку, гарно упакувати, де і як розказати людям про свою продукцію? Нині у «Все в меду» вже очікують реєстрацію торгової марки, створили власний сайт, активно ведуть сторінку в Instagram, відвідують фестивалі та ярмарки.
Ще один приклад яскравої комунікації — від крафтової майстерні шоколадних виробів «МагНітт», яка представляє шоколадоваріння як диво, яке творить маг на ім’я Нітт. Одночасно ця назва відображає вплив шоколаду, який, наче магніт, притягує до себе, — розповідає власниця майстерні Юлія Колєснікова.
Більшість учасниць SheFarms започаткувала онлайн продажі на початку пандемії. Створювали сайти і сторінки у соцмережах, регулярно публікували контент, тестували різні види промо.
Майстрині кажуть, що твердо націлені на розвиток свого бізнесу, зокрема на експортні продажі. Бо і в Україні, і в Європі покупці дедалі частіше вибирають бренди, що несуть у собі піклування про здоров’я, про навколишнє середовище і загалом про майбутнє.
Головні новини Seeds та агроідеї для зростання вашого бізнесу в Telegram Facebook InstagramYoutube та Підписуйтесь!